پاورپوینت,روان شناسی کودکان استثنایی,بر اساس DSM,5,تعریف کودکان استثنایی,مهدی گنجی ,خلاصه کودکان استثنایی گنجی,جزوه کودکان استثنایی گنجی,ppt کودکان استثنایی گنجی,فصل ششم,اختلالات هیجانی و رفتاری,پاورپوینت اختلالات هیجانی و رفتاری
پاورپوینت فصل ششم کتاب روان شناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM-5 (اختلالات هیجانی و رفتاری) مهدی گنجی
پاورپوینت فصل ششم کتاب روان شناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM-5 (اختلالات هیجانی و رفتاری) نوشته مهدی گنجی در قالب pptx و در حجم 49 اسلاید:
بخشی از متن:
همیشه از وجود کودکانی که دشواریهای رفتاری و هیجانی داشتند آگاه بوده ایم.
اما، به مرور زمان، باورهای ما درباره ی علل این رفتارها تغییرات جالبی به خود دیده و در نتیجه، انواع مختلف درمانها مطرح شده است.
دو قرن پیش این باور وجود داشت که کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری کسانی هستند که شیطان در وجودشان وارد شده است یا دیوانه و از نظر عقلی ناقص هستند.
به طور کلی، نظر ما دربارهی علل و درمانهای ناراحتیهای روانی، تحت تأثیر علایق کلی جامع در زمانهای مختلف بوده است. یعنی، وقتی جامعه به علوم ژنتیک علاقه مند شد، علت مهم اختلالات رفتاری، وراثت به حساب آمد.
پس از جنگ جهانی دوم، مسئولیت این کودکان، به تدریج، از متخصصان پزشکی یا روانی به سوی متخصصان آموزشی سوق داده شد.
تعریف کردن مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان کار سادهای نیست. اکثر تعاریف بر این فرض استوارند که کودکان مبتلا به اختلال رفتاری یا ناراحتی های شدید هیجانی، به طور دایم رفتار نامناسب سن را نشان میدهند و، در نتیجه، با کشمکشهای اجتماعی، ناراحتیهای شخصی و شکستهای درسی روبرو میشوند.
اختلال رفتاری معمولاً به این معناست که کودک برای دیگران مشکل می آفریند.
ناراحتی شدید هیجانی میتواند صرفاً نشانهی غم و ناراحتی شخصی باشد.
تعریف دولت فدرال آمریکا از کودکانی که ناتوانیهای هیجانی شدید دارندف چنین است:
عارضهای که یک یا چند ویژگی زیر به به مدت طولانی و به مقدار زیاد دارد و موجب اختلال در تحصیل کودک میشود: