اقدام پژوهی با عنوان چگونه می توانم علاقه دانش آموزان کلاس پنجم را به درس ریاضی افزایش دهم؟ | ویرایش نو baran

اقدام پژوهی با عنوان چگونه می توانم علاقه دانش آموزان کلاس پنجم را به درس ریاضی افزایش دهم؟ اقدام پژوهی, فعالیت یادگیری,اقدام پژوهی(فعالیت یادگیری),اقدام پژوهی با عنوانچگونه می توانم علاقه دانش آموزان کلاس پنجم را به درس ریاضی افزایش دهم؟ اقدام پژوهی(فعالیت یادگیری)
اقدام پژوهی با عنوان’چگونه می توانم علاقه دانش آموزان کلاس پنجم را به درس ریاضی افزایش دهم؟’.

فهرست: مقدمه. بیان مسئله. توصیف وضعیت موجود و ….

بخشی از متن:
مقدمه:

مفاهیم ریاضی، یکی از اثربخش ترین و کارآمد ترین مواد درسی می باشد .به طوری که مبینی(1389) به نقل از  ریچارد کورانت، در این زمینه میگوید: «ریاضیات یکی از عالی ترین تراوش های اندیشه ی آدمی است که منعکس کننده ی اراده ی انسان و نشان دهنده ی سیر عقل و برهان و همچنین بیان کننده ی میزان علاقه  ی بشر به کمال و زیبایی است.» نقش بنیادی علم ریاضی در پیشبرد سایر علوم و فنون نیز مورد پذیرش همگان است، به طوری که نرسیدن به هدف های آموزشی در زمینه ی ریاضی موجب ضعف ، ناتوانی و دست نیافتن به اهداف مربوط به پیشرفت علوم و فنون دیگر خواهد بود) مبینی ،1389 ، ص22).
     با توجه به مطالب یاد شده، آشکار می گردد که نقش و جایگاه درس ریاضی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است. اما سؤال مهمی که مطرح می باشد آن است که، چرا عده ی کمی از دانش آموزان به درس ریاضی علاقه مند می باشند؟ چرا نتایج ارزشیابی درس ریاضی اغلب فراگیران رضایت بخش نمی باشد؟ چرا بعضی از دانش آموزان در زنگ ریاضی دچار اضطراب و نگرانی می شوند؟ چرا بعضی از آموزگاران در تدریس این درس موفقیّت چندانی ندارند؟ به راستی دلیل این ناکامی ها چیست و عوامل آن کدامند؟ بی شک، مهم ترین عاملی که در موفقیت یا ناکامی برخی از معلمان در تدریس ریاضی ، نقش بسزایی دارد، مربوط به روش  آنان در علاقه مند کردن دانش آموزان به درس یاد شده و چگونگی ایجاد انگیزه و ارائه مطالب درسی به آنان می باشد. بر این اساس، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است: «چگونه میتوانم علاقه مندی دانش آموزان کلاس پنجم بشارت را به درس ریاضی افزایش دهم.» و هدف اصلی آن، ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانش آموزان یاد شده نسبت به درس ریاضی و انجام فعالیت های عملکردی آن و پیشرفت فراگیران در آزمون های مداد-کاغذی درس مورد نظر می باشد.
     از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر افزایش علاقه مندی دانش آموزان پایه پنجم بشارت شهرستان سنندج به درس ریاضی، میزان مهارت آنان را نیز در انجام آزمون های عملکردی و فعالیت های خارج از مدرسه، ارتقا بخشد. هم چنین سعی بر آن داشت تا میزان کاربرد مفاهیم ریاضی را در زندگی روزمره ی فراگیران افزایش داده، و به دلیل تلفیق درس یاد شده با سایر دروس، موفقیت دانش آموزان در یادگیری درس های دیگر) فارسی، علوم، هنر و غیره( را نیز امکان پذیر سازد.

بیان مساله:
اینجانب محسن تقوی دانشجوی ترم 5 که تحصیلات خود را در رشته علوم تربیتی در مرکز پردیس شهید مدرس سنندج می گذرانم مشغول کارورزی در مدرسه بشارت2 می باشم. مدرسه اي كه در آن مشغول هستم از لحاظ امكانات آموزشي و رفاهي چندان تعريفي ندارد كل ساختمان مدرسه از 9 اتاق كه به ترتيب اتاق هاي مدير ، نمازخانه ، بايگاني ، كلاس اول تا ششم ابتدايي تشكيل شده است و كلاَ رابطه دانش آموزان با يكديگرو معلمانشان خيلي خوب و صميمي مي باشد كلاسي كه من در آن تدريس مي كنم كلاس پنجم به تعداد 29 نفر مي باشد همه دانش آموزان اين كلاس ازسلامتي كامل و بهره هوشي بالايي برخوردار هستند از ويژگي هاي خوب دانش آموزان اين كلاس اين است كه در كار هاي گروهي و عملي خيلي فعال هستند وسعي دارند تكاليفشان را در كلاس تمام كنند.

 

دانلود فایل