تحقیق بهداشت پوست | ویرایش نو baran

تحقیق بهداشت پوست تحقیق, بهداشت, پوست مقدمه
مفهوم بهداشت عمومي عبارت است از علم و فن پيشگيري از بيماريها و طولاني كردن عمر و بالابردن سطح سلامت و قدرت بشري كه از راه كوششهاي دسته جمعي افراد و نيروهاي متشكل اجتماعي انجام مي گيرد . يكي از ابعاد بهداشت عمومي كه نقش مهمي در حفظ و ارتقاي سطح سلامت و تندرستي دارد بهداشت فردي است.
در بهداشت فردي مسئوليت بهداشتي هر فرد به عهدة خود او خواهد بود و هر كس با مراعات آن خواهد توانست از لحاظ جسماني ، رواني و اجتماعي در وضع مناسبي قرار گيرد و وظيفه اي را كه نسبت به خود افراد خانواده و جامعة خود دارد به خوبي ادا كند.
از طرف ديگر عمل به اصول بهداشت فردي در نحوة قضاوت ديگران نسبت به ما بسيار مؤثر است زيرا قضاوتهاي ديگران دربارة ما به دليل عدم امكان معاشرت طولاني و نشان دادن خوي ذاتي خود به ديگران از روي ظاهر صورت مي گيرد .
بهداشت پوست
پوست از وسيع ترين و مهمترين اندامهاي بدن است و مو و اعصاب غدد و عروق خوني فراواني را در بر مي گيرد . پوست سالم محكم و نرم است و حالت فنري دارد.
وظايف پوست عبارتند از : جلوگيري از ورود ميكروبها به بدن تنظيم درجه حرارت بدن ، دفع مواد زايد بدن و توليد ويتامين D در اثر تابش اشعة ماوراي بنفش به آن .
نشانه هاي بيماري در رنگ پوست :
تغيير رنگ مثال
سرخي پوست تب ، آفتاب سوختگي
كبودي پوست ذات الريه
رنگ پريدگي كم خوني
زردي مايل به سبزي يرقان
خاكستري مسموميت تدريجي با فلزاتي مانند نقره و طلا
مراقبت از پوست
هدف اساسي بهداشت پوست زيبايي و داشتن پوست سالم است . حتي اگر پوست كثيف نباشد حمام كردن روزانه براي پاك كردن مواد زايدي كه روي پوست جمع شده است لازم است علاوه بر آن آب نيمگرم باعث تسكين و آرامش اعصاب مي شود و انسان احساس شادي مي كند . صابون تاثير آب را زيادتر مي كند و چربي و كثافت پوست بدن را به خوبي از بين مي برد. در اثر ماليدن صابون به پوست بدن سلولهاي قسمت شاخي پوست به راحتي از لايه هاي زيرين آن جدا مي شود. آب اين سلولها را مي شويد و از بين مي برد. از طرف ديگر چربي هاي موجود در روي پوست اغلب با گرد و غبار مخلوط مي شود و به صورت چرك در مي آيد و منافذ و سوراخ هاي پوست را مي پوشاند. در نتيجه بدن نمي تواند از راه پوست تنفس كند و عرق و نمك بدن نيز دفع نمي شود.
صابون به دليل داشتن خاصيت قليايي با چربيها تركيب مي شود و آنها را از پوست بدن جدا مي كند.
هنگام رفتن به حمام بايد از حوله ، كيسه و ليف شخصي استفاده كنيد. زيرا تعدادي از بيماريهاي واگيردار از راه اين وسايل سرايت مي كنند بعد از حمام حوله، كيسه و ليف خود را در برابر آفتاب قرار دهيد تا خشك شوند. اگر اين وسايل در حمام بمانند ممكن است به دليل وجود رطوبت، بعضي از انواع قارچها روي آنها رشد كند و شما را به ناراحتي هاي پوستي دچار كند پس يكي از مهمترين نكات در بهداشت فردي حمام رفتن است . هر چه فاصله حمامها كمتر باشد سلامت انسان بهتر است.
در روزهايي كه حمام نمي كنيد بهتر است دستها ، پاها ، صورت و پشت گوشهاي خود را با آب و صابون بشو

 

دانلود فایل