تحقیق در مورد آزادی بيان از ديدگاه اسلام | ویرایش نو baran

تحقیق در مورد آزادی بيان از ديدگاه اسلام تحقیق, در ,مورد, آزادی ,بيان, از, ديدگاه, اسلام , دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

قسمتی از متن word (..doc) :


‏آزادی بيان از ديدگاه اسلام‏:
‏آزادی همزاد انسان است. پس انسان فطرتاً آزاد است. خداوند او را آزاد آفريده است و هيچ كس نمي تواند اين ويژگی را از او بزدايد. آزادی يك ارزش انسانی است. به همين جهت اعتقاد داريم كه در انسان، آزادی اصالت دارد. چه آزادی عقيده و … محدود كردن آزادی يك استثناء است كه نيازمند دليل و توجيه عقلانی و وحيانی مي‏‌‏باشد. بنابراين طبيعی است كه بگوئيم تمام اديان آسماني، عهده دار حفظ آزادی انسان بوده‏‌‏اند و در برابر به بردگی كشاندن انسان قاطعانه ايستادگی كرده‏‌‏اند و فرقی ندارد كه اين به بردگی كشيدن جنبه مادی داشته باشد يا معنوی و امثال ذلك.
‏اسلام نه تنها به عنوان آخرين دين آسمانی نيز از اين قاعده خارج نيست بلكه هميشه بر آزادی انسان تأكيد كرده و آن را تضمين كرده است و در برابر همه انواع سوء استفاده و به بردگی كشاندن انسان ايستادگی نموده است. امام علی (ع) مي‏‌‏فرمايد: ‏«‏لاتكن عبد غيرك وقد خلقك الله حراً‏»‏. عمر بن خطاب خليفه دوم نيز كسانی را كه مردم ديگر را به بردگی مي‏‌‏كشاندند مورد خطاب قرار داد و به ايشان گفت: ‏«‏تا كی مردم را به بردگی مي‏‌‏كشيد در حالی كه مادرانشان ايشان را آزاد به دنيا آورده‏‌‏اند‏»‏.
‏يكی از انواع آزادي‏‌‏های مورد نظر اسلام، آزادی بيان است. يعنی انسان بتواند آزادانه انديشه‏‌‏ها، اعتقادات، احساسات و عواطف خود را به صورت طبيعی و مرسوم بيان كند. زيرا انسان جامد نيست بلكه موجودی متحرك است و وجود او نياز دارد كه نسبت به پيرامون خود واكنش نشان دهد و مكنونات درونی خود را ابراز نمايد.

 

دانلود فایل