تحقیق شيوه هاي درمان در حيطه اختلالات ديداري | ویرایش نو baran

تحقیق شيوه هاي درمان در حيطه اختلالات ديداري تحقیق, شيوه, هاي, درمان, در, حيطه, اختلالات, ديداري شيوه هاي درمان در حيطه اختلالات ديداري
تهيه و تدوين:
مربيان مركز آموزش و توانبخشي مشكلات ويژه يادگيري شماره 2 مشهد
***************************
تمرينات مربوط به حيطه ديداري
با توجه به آزمون وكسلر و نتايج آزمون ادراك بينايي فراستيگ و با توجه به نوع و تشخيص نقص در هر زمينه تمرينات مختلف را از كتاب (همه مي تونن زرنگ باشن) انتخاب كرده و با دانش آموز كار مي كنيم.
علاوه بر تمرينات بالا از تمرينات زير استفاده مي كنيم.
الف- تمرينات حركتي ظريف:
– تمرينات پرتاب كردن و گرفتن
1) پرتاب كردن: پرتاب اشياء به سوي هدف، مربي يا كودكان ديگر را مي توان با اشياء زير انجام داد: بادكنك، اسفنج مرطوب، گلوله هاي نخي و توپ هاي پلاستيكي در اندازه هاي مختلف.
2) گرفتن: گرفتن مهارتي است مشكل تر از پرتاب كردن و كودك مي تواند اين بار همان اشياء مذكور را كه از سوي مربي يا كودكان ديگر به سوي او پرتاب مي شود بگيرد.
3) بازي هاي با توپ: بسياري از بازي هاي با توپ به رشد هماهنگي هاي حركتي كمك مي كنند.
بازي واليبال با بادكنك، غلتاندن توپ به سوي يك هدف، زدن توپ به سوي زمين و بالا رفتن و گرفتن آن، پرتاب توپ به سوي هدفي بر روي ديوار از جمله مثال هاي مربوط به اين قسمت است.
4) بازي هاي با تيوپ تاير: تيوپ هاي كهنه اتومبيل ها از جمله ابزار مفيدي هستند كه مي توانند در غلتاندن و انداختن و گرفتن مورد استفاده قرار گيرند.
تمرينات هماهنگي چشم و دست:
5) ترسيم با ردگيري: كودك بايد با ردگيري خطوط، تصاوير، طرح ها، حروف و يا اعداد، آنها را روي كاغذ پوست پيازي يا استنسيل ترسيم كند. براي كمك به طفل گذاشتن فلش، نشانه هاي رنگي و اعداد ضروري است تا بتواند بخوبي از عهده اين كار برآيد.
6) كنترل آب: ريختن آب به مقدار معين و حمل آن در كوزه يا ظروف مدرج از تمرينات مفيد در اين زمينه است. براي مشكلتر كردن كار مي توان از اندازه هاي كوچكتر و دقيق استفاده كرد. با استفاده كردن رنگ به آب اين فعاليت جالب تر مي شود.
7) بريدن با قيچي: با انتخاب فعاليت هايي مناسب مي توان از كودك خواست كه با قيچي چيزهايي را ببرد. مثلاً آسان ترين راه علامت گذاري حاشيه كاغذ است تا كودك در امتداد خطوط تعيين شده آنرا ببرد. برخي كودكان ممكن است نياز به الگوي مقوايي داشته باشند كه با قرار دادن آن روي كاغذ بهتر بتوانند قيچي را بكار گيرند. بريدن و درآوردن اشكال هندسي مشخص نظير مربع، مستطيل و مثلث آسانتر است. براي بهتر بريدن مي توان از علايم هدايت كننده رنگي سود برد تا جهت برش بهتر مشخص شود. برش از روي خطوط منحني و دايره در ادامه مرحله قبل صورت مي گيرد و پس از آن برش تصاوير و نيز الگوهايي كه با نقطه چين يا خطوط كمرنگ مشخص شده اند انجام مي گيرد. در اينجا بايد به اين نكته توجه داشت كه نحوه گرفتن قيچي و كاربرد آن از سوي كودك بسيار اهميت دارد.

 

دانلود فایل