تحقیق يونان باستان | ویرایش نو baran

تحقیق يونان باستان تحقیق, يونان, باستان يونان باستان كجا قرار داشت؟
شبه جزيرة بالكان در جنوب قاره اروپا قرار دارد. بخش جنوبي شبه جزيره بسيار زياد در آب پيشرفته است. اين بخش از شبه جزيرة بالكان و تعدادي جزاير كوچك پراكنده در اطراف آن كه در درياي اژه قرار دارند و سرزمينهاي كرانه‌هاي دريايي آسياي صغير، كشور يونان باستان را تشكيل مي‌دادند. يونان باستان به سه بخش تقسيم مي‌شد: يونان شمالي، يونان مركزي و يونان جنوبي كه آن را پلوپونز مي‌نامند.
يونانيان مردماني كشاورز بودند كه نياكان آنها را از نژاد «دريانوردان» هند و اروپايي مي‌دانند. آنها نخست مقدونيه را تسخير كرده بودند و بعد در همه سرزمينهايي كه امروزه يونان مي‌ناميم پراكندند.
يونانيان براي مدت طولاني كشاورز باقي نماندند، چون منافع زندگي در شهر را دريافتند. البته هنگامي كه زندگي در شهر را آغاز كردند. برخي از شهرها را بنا كردند و برخي از آنها را بر خرابه‌هاي باقي مانده از پيش بازسازي كردند. زمينهاي اطراف شهر را براي كشاورزي محفوظ نگهداشتند.
سرچشمة تمدن يونان باستان از كجا بود؟
اگرچه فرهنگ يونان باستان تا اندازه‌اي مديون تمدن مصريان، فنيقيان و بابليان بود، اما ريشة تمدن يونان،‌ در اصل از جزيرة كرت است. اين جزيره در جنوب شبه جزيرة بالكان، در درياي مديترانه قرار دارد. اهالي كرت، كشاورزي پيشرفته داشتند.
ظرفهاي سفالي لعابدار، اشياء شيشه‌اي، جنگ‌افزار و مجسمه‌هاي كوچك از آنها بر جاي مانده است. از شهرهاي مهم كرت عبارت بودند از: كنوسوس،‌ فايستوس، گورتينا و گورنيا.
تمدن كرتي را تمدن مينويي يا مينوسي هم مي‌‌نامند و اين تمدن حدود سالهاي 3400 تا 1200 پيش از ميلاد ادامه داشت. اين نكته را هم بايد يادآور شويم كه كرتي‌ها نوعي خط داشتند كه تا به امروز خوانده نشده است. آنها با سرزمين و تمدنهاي خاورميانه باستان ـ مصر، بابل و … نيز تماسهايي داشتند.
تمدن كرت چگونه جاي خود را به تمدن ديگري داد؟
مردم كرت، مردمي بودند با فرهنگ كه از جنگ و ستيز گريزان بودند. به علاوه موقعيت اقتصادي پيشرفته‌اي كه داشتند آنها را راحت‌طلب بار آورد. اقوامي به نام اكيئي‌ها كه بخشهايي از شمال شبه جزيرة بالكان را در چنگ آورده بودند،‌ به شهرهاي كرتي حمله بردند و آنها را تاراج كردند.
پس از اكيئي‌ها، دورين‌ها كه قبايل يوناني بودند و در شمال اين سرزمين زندگي مي‌كردند، كار جزيرة كرت را يكسره ساختند و به نفوذ فرهنگي آن پايان دادند.
بايد افزود حدود سال 1500 ق.م، آتشفشان «ترا» كه تقريباً در فاصلة 110 كيلومتري كرت بود فوران كرد و مناطق مسكوني را تا ارتفاع چند متر به زير خاك برد. آتش‌سوزي مهيبي هم در شهر كنوسوس، پايتخت كرت رخداد كه اين شهر را به كلي ويران كرد. علت آتش‌سوزي را به نام تزئوس منسوب مي‌كنند.
در سالهاي پاياني فرهنگ مينويي،‌ اين فرهنگ در نواحي شمالي يونان،‌ مقدونيه، تروا و جزاير دري

 

دانلود فایل