تحقیق گزارشی از شهر یزد | ویرایش نو baran

تحقیق گزارشی از شهر یزد تحقیق گزارشی از شهر یزد,شمه‌اي از شهر يزد ,هنر ومعماري سنتي يزد ,مساجد يزد ,آسيابهاي يزد ,باغها ,آب انبار ,بادگيرها ,بازارها ,اقليت‌ها گزارشي از يزد

فهرست مطالب
شمه‌اي از شهر يزد
هنر ومعماري سنتي يزد
مساجد يزد
آسيابهاي يزد
باغها
آب انبار
بادگيرها
بازارها
اقليت‌ها
يخچالها
كاروانسراها ي يزد
خانقاهها

خداوند متعال توفيقي داد كه من با ديگر دوستانمان بعنوان كار آموز سفري به نگين كوير يعني شهر خشت و خاطره يزد داشته باشيم .شهر بادگيرها ، مساحت آن 000/130 كيلومتر مربع مي‌باشد .
يزد از كلمه‌ي يزدان گرفته شده يزد شهر هنر است . از رس خشت ،كوزه ا ز پشم فرش ،از نخ ايكات ، از ابريشم ترمه ، از نخل پوريا مي‌آفريند.يزد شهر ،همزيستي با كوير است شهر خشك و گرم يزد شهري است كه مردمش سينه كوير را شكافتند از دل سوخته‌ي آن آب زلال جاري ساختند يزد شهر خشت خام وخاطره است يزد شهر بادگيرهاست .
بيشتر آثار تاريخي يزد مربوط به دوران اسلامي مي‌باشد ،آثار بيش از اسلام اين منطقه مي‌توان از نقوش برجاي مانده بر كوه ارنان درجنوب يزد نام برد.بر اين كوه تصاويري از انسان نيز به دست و بزهاي وحشي با شاخهاي بلند نقش بسته كه نتيجه‌ي بررسيهاي يكي از نشانه‌هاي ديرينه بودن اين شهر سرو پنج برابر رساله اين كوه مي‌باشد.باستان شناسي آن هنوز منتشر شده است .تاريخ ميبد را به سليمان نبي ابر كوه را به ابراهيم پيامبر نسبت دادند.نارين قلعه ي ميبد ، نيز نشانه هايي از معماري بيش از اسلام و دوران اسلامي را در خود نهفته دارد.در اين گزارش گوشه هايي ازويژگي‌هاي معماري و شهر سازي يزد به اختصار براي مدرس بزرگوار مي‌نويسم .

1- هنر و معماري سنتي يزد
بزرگترين هنر يزدي را مي‌توان ( هنر زيستن) و تلاش او در خطه‌اي دانست كه مجموعه‌ ي شرايط براي تداوم بقاء ناگوار است ( هنر ) تبديل محدوديت ‌ها به امكان استخدام طبيعتي خشن و تبديل آن به محيطي با صفا ، براي زندگي و زنده ماندن هنري كه با علم و فن عجين ميشود از گل ارزان‌ترين و فقير ترين مصالح، غني‌ترين آثار معماري را مي‌آفريند كه درنوع خود ، بي‌نظير است .اول زمين را مي‌كاوند و با احداث قنات شالوده‌ي شهر و آبادي‌هايي كه پي مي‌افكند.به همين دليل اصلي‌ترين بنيان شهر و اثر تاريخي آن پديده است .
كه از ديده‌هايشان پنهان است و آن شبكه آبرساني زير زميني ( قنات) آن است .بسياري از خانه‌ها،مدارس علميه ،بازارها و مساجد از طريق ( جوب ) و پا كنته ، بريده ، پاياب گودال باغچه به قنات مربوط ميشوند قنات‌ها پس ازتغذيه‌ محلات مسكوني براي سيراب كردن در اراضي كشاورزي در شمال ادامه مي‌يابد.
از مناطقي كه ديدن كرديم و جزوء هنر و معماريهاي يزد بحساب مي‌آيد مي‌توانم اينها را نام ببرم .
محله‌ي فهادان ازجمله‌ي محله‌هاي قديمي شهر مي‌باشد خيابان 12 متري فهادان روي خندق قديمي شهر بنا شده است محله‌هاي قديمي شهر داراي طاقي و ساباط بودند بدليل گرماي بيش از حد تابستان ديگري اينكه سوار با اسب نتواند از آنجا عبور كند و داخل محله شود ساختن سرداب كه درتابستان در آنجا استراحت مي‌كردند درو

 

دانلود فایل