خانواده درمانی راه حل محور و روایتی | ویرایش نو baran

خانواده درمانی راه حل محور و روایتی خانواده درمانی راه حل محور و روایتی , خانواده, درمانی, راه حل محور, روایتی, ساموئل, گلاندینک,خانواده درمانی راه حل محور استیو دوشیزر و اینزو کیم  خانواده درمانی راه حل محور و روایتی

بخشی از متن:
بخش عمده ی رشد نظری درحوزه ی خانواده درمانی درسال های اخیر ابداع خانواده درمانی های راه حل محورو روایتی است.خانواده درمانی راه حل محور بیرون از حوزه ی درمان راهبردی،به ویژه الگوی موسسه ی پژوهش روانی رشد کرد.این روش یک نقطه ی آغاز معطوف به یافتن ره حل ها به جای بحث درباره ی مسائل درسنت مورد نظررا ارائه میکند.خانواده درمانی روایتی دراسترالیا و نیوزلند شکل گرفت وبر کمک به خانواده ها درحل مشکلات ازطریق بازسازی شخصیت آنها و بازنویسی داستان های خانواده تمرکز میکند.
مجرب ترین و برجسته ترین سخنگوی خانواده درمانی راه حل محور استیو دوشیزر و اینزو کیم برگ وبرای خانواده درمانی راه حل گرا،بیل اوهانلون ومایکل واینر-دیویس بودند.فقط دوشیزرو اوهانلون به طور مستقیم با میلتون اریکسون همکاری مطالعاتی داشتند. لیکن تمامی این متخصصان پیشرو به اصول اریکسونی استناد کرده اند.این الگوی درمانی پیش ازآنکه اینزوکیم برگ به نگارش مطالب خود بپردازد،درنوشته های اولیه ی استیو دوشیزرو همکارانش وجود دارد.زمینه ی پیدایش این رویکرد درمرکز خانواده درمانی کوتاه درمیل واکی ویسکانسین شکل گرفت.
حامیان حال حاظر وضعیت تئوریک راه حل محور و راه حل گرا،درپی موارد ذکرشده پاتریشیا اوهانلون،هودسون آلن گارمن،اولیچپیک و اسکات میلر راشامل میشود.
مایکل وایت و دیوید اپستون درمان روایتی را مدون کردند.این رویکرد درحالی که نقطه تمرکزآن درگیر کردن خانواده ها در فرایند درمان راه حل گرا است،ازرویکردهای دوشنزر،برگ،اوهانلون و واینر دیویس متفاوت است و ازپژوهش ها وتالیفات گئورگی باستون،ادواردبرونر ومایکل فوکالت نشات گرفته است.دراین رویکرد مشکلات بیرونی میگردد وازخانواده هادرخواست میشود به عنوان یک تیم برای ایجاد راهبردی جهت غلبه بر مسائل با یکدیگر همکاری کنند.

درمان راه حل محور دارای یک خاستگاه غربی همراه با کاربرد گسترده ی جهانی است و بر این اساس خانواده درمانی روایتی خاستگاهش حاشیه ی پاسیفیک با عرصه ی کاربرد جهانی است.
دراین فصل ابتدا خانواده درمانی های راه حل محور و راه حل گرا بررسی می شود و درپی آن خانواده درمانی روایتی مورد بررسی قرار می گیرد.

روان درمانی راه حل محور و راه حل گرا
نظریه های اصلی
بسیاری از چهره های اصلی جنبش راه حل درمانی درمرکز خانواده درمانی کوتاه مدت در میل واکی با یکدیگر کارکردند.اشخاص قابل ذکری که در زمان های مختلف به این مرکز پیوستند شامل زوج گروه استیو دوشیزر و اینزوکیم برگ و نیز آنها، مایکل واینر-دیویس و او لیپچیک بودند.با و جود اینکه بیل اوهانلون هرگز عضوی از این گروه نبود،حداقل بصورت غیر مستقیم دراین مجموعه فعالیت ها و تالیفات درهمکاری با واینر دیویس تحت تاثیر خانواده درمانی کوتاه قرار داشت.دوشیزر،برگ،اوهانلون و واینر-دیویس درآن جمع برجستگی دارند.

استیو دوشیز(2005-1940)
استیو دوشیزر در حوزه های مختلفی فعالیت داشت.او یک موسیقی دان کلاسیک،هنرمند تصویری با استعداد و آشپز ویژه بود،«درآشنایی اندکش با فلسفه و نگاه به جریان تغییرات به عنوان یک بخش پویا و اجتناب ناپذیر زندگی روز مره نیز به عنوان یک فرد خلاق و نابغه شناخته می شد»
دوشیزر کاردرمانی خود را از نیمه ی دهه ی 1970 با کار در زمینه ی ام آر آی شروع کرد و رابطه ی دوستی دراز مدتی رابا جان ویکلند آغاز کرد در اواخر دهه ی 1970
 او و گروهی از افراد،مرکزخانواده درمانی کوتاه مدت را تاسیس کردند. وی درآغاز به عنوان مدیر مرکز،توجه ملی را جلب کرد و به واسطه ی تاکیید بر درمان مبتنی بر راه حل به جای مسئله،در دهه ی 1980 به عنوان یک نظریه پرداز خانواده درمانی شناخته شد.

دوشیزر ابتدا به عنوان یک خانواده درمانگرراهبردی مد نظر بود که نه تنها تحت تاثیر کارهای میلتون اریکسون،بلکه کارهای گئوری بیتسون و هم کاران وی در ام آر آی قرار داشت. لیکن از دهه ی 1980 به بعد نوشته ها و سخنان دوشیزر و برگ محدود شد.
دوشیزر در سال 1982 این نظریه را خانواده درمانی کوتاه مدت تعریف کرد و گاهی آن را درمان کوتاه مدت نامید و به عنوان یک رویکرد اکوسیستمی توصیف کرد.رویکرد وی هرجا ممکن باشد یک گروه را بکار میگیرد.این گروه درکل بعنوان مشاوران شناخته می شدند که از پشت آیینه های یک طرفه فرایند درمان را مشاهده میکنند ودر یک زمان کوتاه درجلسه به درمانگر پیام های لازم را ارسال می کنند.لذا خانواده ی تحت درمان میتواند درونداد های متعددی را دریافت کند. دوشیزر همانند نظریه های خود اصطلاحات ویژه ای برای توصیف آنچه رویکرد وی را منحصر به فرد می سازد به کار گرفت.
دوشیزر درسال های آخر کارخود اغلب به عنوان«پیشرو بزرگ خانواده درمانی»مطرح بود و به عنوان«فیلسوف محافظه کار و دیدگاه فرایند درمانی در تغییرات اجتناب ناپذیرو پویای زندگی هرروز» پذیرفته شد. او در 11 سپتامبر 2005 به طور غیر منتظره ای در وین اتریش در حالی که همسرش اینزوکیم برگ در کنلرش بود از دنیا رفت.

اینزو کیم برگ(2007-1935)

 

دانلود فایل