دریافت آموزش برقکشی،ارتینگ و برقگیر ساختمان از صفر تا صد-در 740 صفحه-docx با کد 23539

آموزش برقکشی,ارتینگ و برقگیر ساختمان,برقکشی ساختمان,برق,برقگیر ساختمان,ارت,ارتینگ,earth,آموزش برقکشی ساختمان,برقکاری ساختمان,برقکار ساختمان,

آموزش برقکشی،ارتینگ و برقگیر ساختمان از صفر تا صد-در 740 صفحه-docx

فهرست

مقدمه. 10

نور طبیعی : 13

نور مصنوعی : 13

نور و بشر : 13

نورپردازی بیرونی : 15

نورپردازی محوطه : 15

تاریخچه بهره گیری از نور طبیعی در معماری ایران: 15

برق کار ساختمان.. 16

نمونه وظایف… 17

نحوه اجرای برق کشی ساختمان.. 19

ترتیب انجام برقکشی ساختمان.. 19

منابع تغذیه اضطراری.. 22

نکات در تابلوي تغذیه آسانسور 29

وسایل مورد نیاز برقکاری ساختمان: 36

2-1- دژبر: 40

2-2- موکت بر: 40

2-3- تراز: 41

2-4- ریسمان رنگی: 41

2-5- شیلنگ تراز: 42

2-6- فازمتر: 43

شروع به کار برق کاری و مراحل انجام آن: 46

شروع برق کاری.. 51

قوانین مهم در برقکاری ساختمان.. 54

نصب سیم ارت (Earth) 75

دیمر چیست ؟و در کجا استفاده می شود؟. 78

ترایاک… 81

تریستور 81

لوله کشی برق.. 82

انواع لوله و موارد کاربرد: 82

لوله های غیر فلزی.. 82

موارد عدم مصرف لوله های غیر فلزی.. 83

نصب توکار در دیوار، کف، سقف… 83

لوله های فلزی.. 83

اصول و روشهای نصب لوله های برق.. 84

سیم.. 85

کابلهای زمینی.. 85

اصول و روشهای نصب کابلهای زمینی.. 85

کابلهای هوایی.. 87

اصول و روشهای نصب کابلهای هوایی : 88

کابلشو. 88

انواع کابلهای فشار متوسط : 89

کابل فشار متوسط با عایق پلی اتیلن و پلی اتیلن مستحکم: 89

کابل فشار متوسط با عایق پلاستیکی: 90

معمولا ترتیب انجام کارهای برق ساختمان به صورت زیر است : 90

نصب تجهیزات برقی: 92

برق گرفتگی : 95

لزوم ایجاد ارت : 95

سینی کابل. 97

مشخصات فنی نردبان کابل: 98

انواع کلید و طریقه اتصال آنها : 102

کلید یک پل: 102

کلید دوپل.. 102

کلید تبدیل.. 105

رله راه پله. 105

کلید صلیبی.. 106

کلید فتوسل: 106

دیمر: 106

کلید کولر: 107

رله ضربه ای: 107

UPS چیست؟. 107

افزایش شدید و ناگهانی ولتاژ: 109

افزایش طولانی ولتاژ: 109

نویز: 109

مشخصات سیم و کابل.. 109

انواع روشهای سیم کشی.. 110

محاسبه مقطع سیم‌های روشنایی.. 111

مصالح برق کشی.. 112

رولپلاک چيست؟. 112

طریقه سيم کشی ساختمان.. 116

سيم و کابل.. 117

سنسور فوتوسل.. 123

نقشه سيم کشی پروژکتورها )نور افکن) 124

توضيحات نقشه: 124

بی متال: 124

تعریف اورلود. 125

تابلوي عمومي.. 127

. کليد ها وپریزها 127

سيم کشی مدار وتعداد پریزها 128

اصول وروشهای نصب کليد وپریز. 129

نصب کليد ها 130

نصب پریزها 131

انواع روشهای سيمکشی.. 131

محاسبه مقطع سيم های روشنایی.. 132

فصله ها 204

سطح مقطع سیم ها 204

ظرفیت فیوزها 204

آموزش سیم کشی تلفن و خط ADSL.. 206

نقشه سیم کشی پروژکتورها (نور افکن) 209

آموزش برق ساختمان ( جعبه فیوز ) 209

درجه حفاظت تاسیسات الکتریکی ( استاندارد IP ) 211

فلسفه استفاده از حفاظت تجهیزات چیست؟. 211

نول چیست و از کجا می آید؟. 214

کلید حفاظت جان.. 215

کلید محافظ نشتی جریان تیپ AC.. 216

کلید محافظ نشتی جریان تیپ A.. 217

کلید محافظ نشتی جریان تیپ B.. 217

نحوه عمل كلیدهای RCD.. 224

انواع كلیدفیوزهای RCD.. 224

تباین (contrast): 228

درخشندگی : 228

انعكاس سطوح.. 229

انواع لامپ , اساس کار و کاربرد آنها 231

انواع كلید برق.. 231

اصول روشنایی و نورپردازی.. 233

تبدیل تایمر به سنسور: 236

پریزها 237

روش نصب پریزهای برق.. 237

زنگ…. 237

مدار نصب تایمر راه پله. 238

طریقه اتصال دیمر: 239

معرفی نرم افزار دیالوکس Dialux. 243

آموزش نقشه کشی برق ساختمان.. 246

پاسخ به سوالات و ایردات برق ساختمان.. 247

نول چیست و از کجا می آید؟. 249

– برای سیم کشی آنتن از چه راهی باید اقدام کرد؟. 251

تایمر راه پله. 254

نحوه ی سیم كشی سیستم تایمر راه پله. 255

جعبه تقسیم : 256

فنر سیم کشی : 257

لوله های سیم كشی توكار (خرطوم. 257

ترمینال ها : 257

نوار چسپ (لنت برق.. 258

روش نصب کلید کولر. 258

روش سیم کشی: 259

نواع كلید برق قسمت سوم (دیمر) 260

فیوزها 266

سیم ها و كابل ها 271

سیم های برق با هادی مسی: 271

کابل های زمینی (NYY) 273

فصله ها 275

معرفی دستگاه یوپی اس (UPS): 277

مبدل DC به AC.. 278

رنج و توان دستگاه ها 280

نصب دستگاه UPS. 280

فلسفه استفاده از حفاظت تجهیزات چیست؟. 282

اصول شماره گذاری IP تجهیزات : 282

سنسور چشمی.. 303

انواع : سنسور دیواری و سقفی.. 303

مدار مهتابی (فلورسنت) 305

سنسور فوتوسل.. 306

سیم کشی چند لامپ… 306

نقشه زنگ آپارتمانی.. 307

– اشباع بازار کار : 313

– نظارت و کنترل : 314

– علت قطع شدن مداوم فیوز چیست؟. 317

نقشه برق یک اتاق خواب… 334

قوانین برق کشی.. 337

روشنايی چاه آسانسور 350

طراحی روشنایی بدون محاسبات… 351

آيفون.. 352

کابل UTP: 370

روش انتقال Broadband: 372

هادیها 373

افت ولتاژ در کابل: 375

هادی کابل ها: 422

عایق کابل ها: 423

انواع کابل و کاربرد آن از نظر ساختمان داخلی.. 432

انواع اتصالات کابل.. 435

اصول و روشهای نصب کابلهای هوایی.. 438

کابلهای زمینی.. 439

اصول و روشهای نصب کابلهای زمینی.. 440

کابلشو. 441

کابلهای فشار متوسط… 442

ارت… 478

زمین الکتریکی.. 479

تاریخچه. 479

ارتباطات رادیویی.. 480

تاسیسات سیم‌کشی قدرت… 480

انتقال انرژی الکتریکی.. 481

نحوه احداث چاه ارت… 482

عوامل مؤثر بر مقاومت چاه 484

انواع الکترودها 488

روشهای اجرای ارت یا زمین حفاظتی : 506

اجرای ارت به روش عمقی : 508

نصب شینه و میله برقگیر 514

اجرای ارت به روش سطحی. 514

اجرای چاه ارت با بنتونیت… 524

مکان اجرای چاه ارت… 526

چاه ارت… 527

بنتونیت در اجرای چاه ارت چیست؟. 528

سیستم ارت چیست؟. 529

مزاياي استفاده از بنتونيت در اجرای چاه ارت… 533

تست چاه ارت… 535

دستورالعمل اتنخاب سطح مقطع هادی حفاظتی زمین.. 541

روابط محاسبه مقاومت زمین.. 544

روش چاه اتصال زمین الکترود صفحه ای مسی.. 555

تست و راه اندازی چاه ارت… 572

دستگاه مگر. 573

طرز کار با مگر : 573

حفر چاه 575

شیلنگ تراز: 653

منابع : 748

مقدمه

نورپردازی در معماری (Architectural lighting design) یکی از بخش های معماری و مهندسی معماری است. نورپردازی یک بنا یکی از مهمترین جنبه های طراحی آن می باشد که در شب می تواند جلوه منحصر به فردی به دید بیننده آن بنا بدهد.

بحث نور و پرداختن به آن می تواند در مباحث زیبائی شناسی و هنر جایگاه ویژه ای داشته باشد. از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت، هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد. ابزار و وسایل روشنایی نیز به عنوان عواملی که تأمین کننده ی نور مصنوعی هستند، مطرح می باشند. در هنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار، نظم فضایی، مصالح، رنگ و … مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود.
معماری و نور به همان اندازه به یکدیگر وابسته اند که جسم و روح، یکی برای زنده بودن و دیگری برای حضور مادی این جهان به دیگری نیاز دارد و آن هنگام که نور بر جسم فضا جاری می شود هر دو در جهان مرئی «وجود» پیدا می کنند. یکی از چالش هایی که معماری امروز با آن سر و کار دارد طرح این سوال است که حضور نور بخصوص نور طبیعی در معماری می تواند معنایی فراتر از روشنایی داشته باشد و آیا دستیابی به الگوی صحیحی از بکارگیری نور امکان پذیر است؟ و یا اساسا لزومی در آن است؟ مساله مهم در این میان آن است که با بالا رفتن تکنیکهای ساخت و ساز و دستیابی به سهولت در اجرا در بیشتر موارد توجه و ظرافت هایی که در گذشته و در سبک های متنوع معماری کشورمان و سایر ملل در پرداختن به نور بوده متاسفانه امروزه دیگر به چشم نمی خورد و نیروی کار آمد نور در ادراک فضا و بالا بردن کیفیت معماری و بدنبال آن کیفیت زندگی بلا استفاده شده است.
نور یک ابزار بیان معماریست که علاوه بر آن بر سایر ابزارهای معمارانه نیز تاثیر گذار است. سناریویی که معمار برای نور مطلوب ساختمان خود در روز وشب در نظر می گیرد در پیدایش حال و هوای کلی حاکم در بنا نقش دارد و همان اهداف کلی که گام اول در بدست آمدن کالبد روحی بناست را شکل می دهد. اگر چه نور مناسب شب معمولا توسط طراح داخلی انتخاب می شود و معمار نقش چندانی در تنظیم آن ندارد ولی نقش معمار در طراحی سلسله مراتبی که به لحاظ تاریکی و روشنایی مخاطبین را با آن مواجه می کند بسیار مهم و اساسی است.
نور قادر است از لحاظ بصری به فضا وسعت ببخشد. اما فضایی که با نور یکنواخت پر شده باشد بسیار خنثی است و در تاریکی محض اصولا فضایی وجود ندارد، بر خلاف این دو، فضایی که مملو از تضاد سایه روشنهاست سر شار از نیروهای بصریست.

قطعاً نور یکی از عناصر تعیین کننده آهنگ حیات در زندگی بشر است. یک نظر اجمالی از داخل یک بنا به دنیای اطراف، ما را با نشانه های بی شماری که برای سلامتی فیزیکی و روحی ما اهمیت دارند، آشنا می کند. هر چند که نیازهای بشر به این عناصر به طور قابل توجهی متفاوت است. همچنین تعبیر از نور به یک سلسله برداشتهای شخصی وابسته است که دانستن آنها دقیقا موضوع اصلی حوزه نور پردازی نیست. اما با تجارب شخصی در ارتباط است. رویکردهای فرهنگی مختلف نیز در ادراک و پذیرش نور نقش دارد؛ مفهومی که در مذاهب و مکاتب اعتقادی به اشکال متنوعی تعبیر شده است در مسیحیت، نور می تواند استعاره ای از خدا باشد. اما، حتی این تعبیر نیز در طول زمان دستخوش تغییر و تحول شده است.

نور بخشی از مصالح ساختمانی می باشد و با حجم و بدنه و نمای ساختمان، یک پیکر را می سازد . هر کدام دیگری را تکمیل می کند. نور در تاریکی حامل پیام ها و اشاراتی برای انسان است نور در واقع حکم یک راهنما را در فضاها و مسیرهای ورودی و خروجی عاری از نور و فضاهای تاریک دارد. نور در معماری به منظور کشیده تر نشان دادن ارتفاع یک حجم می توان با ایجاد برآمدگی هایی باریک و بلند، سایه های عمود و طویل ایجاد کرد تا نما کشیده تر به نظر آید و یا اینکه برای نمایش بخش های شاخص بنا همانند ورودی ها می توان با ایجاد حفره هایی عمیق بر روی حجم، بخش های مورد نظر را با سایه مشخص نمود. نور در داخل سازه نشان دهنده هویت و رنگ است.
در هنر ساختمان سازی یا به عبارتی معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار نظم فضایی مصالح رنگ و … مطرح می شود. در طراحی به عنوان یک عنصر باید نقش خود را ایفا کند. نور در داخل سازه نشان دهنده هویت و رنگ است.
خلق فضای معماری با کنش نور معین می‏شود. در خلق و تولید یک محصول معماری، هیچ‏گاه نمی‏توان نور را نادیده گرفت حتی چنانچه نخواهیم به نحو مصنوعی نور را در فضای درون یا بیرون به کار ببریم. وظیفه اساسی یک معمار ایجاد توازن و تعادل تا حد مطلق بین اصل نور و تعاریف مفهومی یک معماری است. فضا به نحو مطلق فقط فضا و فضای جوهر یکتایی همچون نور است و همین دلیل ترجیح نگاه دو جانبه نور- فضا در طراحی‏های معماری است. فضای خارجی ساختمان‏ها و احجام ساختمانی با نور طبیعی و در مواردی مصنوعی پیرامونی در طول شبانه‏روز وحدت دارد. با معماری‏های دوره مدرن، طراحی هر ساختمانی از بیرون بدون ارزیابی نسبتی از تالیف و ترکیب احجام نوری و احجام فضایی صورت نمی‏پذیرد.
نور می‏تواند مرز دو فضای همسایه را تغییر دهد و ماهیت جدیدی از همسایگی جدید فضایی بوجود آورد. دو فضایی که یکی از آنها دیگری را در برگرفته با نور از هم جدا نمی‏شود اما با تنظیم نور می‏توان جدایی فضایی این دو را از یکدیگر تخفیف داد و یا بالعکس آن را تشدید کرد. نور می‏تواند حصار فضاها را ممکن و یا معنی‏دار کند. همچنین تأثیر ترفندهای نوری کمتر از ترفندهای هندسی و صوری نیست.

به رغم محصور شدن نور در فضاهای داخلی به پرتوهای منعکس بر دیوارها، ستون‏ها، سقف و کف، دریچه‏ها و درها، آن به فضای درک شده براساس اندازه‏ها و تناسب طول و عرض و ارتفاع محدود نیست و نور می‏تواند حدود مادی و انضمامی فضاهای داخلی را کمابیش واسازی کند. برای مثال در کف اتاق دایره‏ای شکل نصب شش نورافکن در محل رئوس زوایای یک شش ضلعی متداخل می‏تواند برای ناظری که در درون اتاق نشسته است از خمیدگی و انحنای صورت اتاق بکاهد.

ارتباط هندسی از تعاریف و قواعد و قضایای هندسی به وجود می‏آید. ایوان‏های سی‏و‏سه پل به نحو متقارن و متوازی شکل گرفته است اما ظهور نور به هنگام طلوع آفتاب و یا با پرتو نورافکن‏ها در هنگام شب پرسپکتیوهای زیبا و متعددی را بر ایوان‏ها حمل می‏کند و فضا را به نحو نور تصریف می‏کند. تمامی فضا درک‏شدنی نیست بلکه آن مقدار از فضا درک می‏شود که یک عمارت از جلوه نور می‏یابد. تداخل دو و یا چند فضای متمایز در یک صورت جدید فضایی نیز می‏تواند با مفاهیم نوری تداخل یافته و جلوه‏ای دیگر یابد. دو فضای نیمه استوانه‏ای با زاویه 180 درجه روبروی هم را تصور کنید که از طریق نورافکن‏ها به دو سوی دیواره مقابل این دو نیم استوانه نور متمرکز پرتاب می‏شود. چنین تأثیری از نور در چشم ما این دو نیم استوانه را کمتر از آنچه در واقع امر است از یکدیگر دور می‏سازد.

اشکال هندسی در نور همان اشکال هندسی در تاریکی است اما فضاهای ساخته شده کاملاً در نور و بی‏نوری تغییر می‏کند. در نور مربع، مثلث، دایره و شکل‏های دیگر تغییر نمی‏کند اما نور سبب می‏شود این اشکال بهتر تعریف شده و بهتر مورد استفاده قرار گیرد. اشکال بنیادی با مداخله نور و و ورود نور در هر تجزیه، ترکیب، انفصال و اتصال هویت مضاعفی می‏یابد. ستون نور از طریق پنجره مربعی شکل بالای یک سقف، منشور بدون سری را در زیر آن به وجود می‏آورد و مربع پنجره را از یک پدیده فضایی هندسی به یک پدیده فضایی نوری ارتقاء می‏دهد.

نور فضا و فرم را به هم آشنا می‏سازد. گیدئون درک معماری را با سازماندهی فضا و فرم ساخته شده ممکن می‏داند.
علاوه‏بر مداحله نور در فضای درونی آن می‏تواند بر کیفیت پیوند فضاهای درونی و بیرونی و برعکس اثر گذارد. نور می‏تواند خروج انسان از خانه را به نحوی سامان دهد که او در این هنگام پای خود را بر یک فضای محیطی بیگانه در خارج بگذارد و یا در برابر احساس خودمانی از فضای دیگر را در او زمینه‏سازی کند.

نور رواق‏ها فضاهای واسطه‏ای و میانی را که فضاهای حایل هستند با بیرون و درون پیوندی بیش از وساطت می‏دهد. حرکت نور می‏تواند حرکت فضای درون از بیرون به درون یا بالعکس را تشدید و یا تضعیف کند. واضح است سلسله مراتب نوری، سلسله مراتب مبتنی بر اختلاف ارتفاع فضاها در طراحی نیست. البته تعارض ذاتی با آن نیز ندارد.

با توسل به نور حایل‏ها، پرده‏ها و دیوارهای شفاف ساخته می‏شوند. این چشم‏اندازها و فضاهای مرتبط پی‏در‏پی امکان پرسپکتیو یک نقطه را فراوان می‏سازند.

با نورهای عارضی اشیاء و اجسام برای دیگری ظاهر می‏ شوند. اینکه با نور عارضی شیئی برای دیگری ظاهر می‏شود به این معنی نیست که برای خود آشکار باشد. حتی یک حایل شیشه‏ای که به نظر می‏رسد برای خود ظاهر است برای خود ظاهر نیست بلکه تنها در یک عمارت به این منظور به کار ‏می‏آید تا چیزهای آن سوی خود از نور بهره‏مند باشند. پس آن حایل شیشه‏ای همچون اشیاء مادی دیگر برای ظهور ما نیازمند نور است و خود به خود ظاهر نیست. تفاوت حایل شیشه‏ای تنها با اشیاء مادی دیگر این است که آن بر خود مخفی نیست، بلکه آن بر خود ظهور دارد زیرا آن خودبخود مانع ظهور نیست.
از لحاظ دسته بندی کلی نور به دو دسته نورهای طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود.

نور طبیعی :

دانلود فایل