دریافت بررسی بناهای تاریخی ، کتیبه های تاریخی شهر اصفهان و پادشاهان ایران در کتیبه های تاریخی اصفهان با کد 18496

بررسی دوره های تاریخی شهر اصفهان,تحقیقی جامع در مورد بناهای تاریخی شهر اصفهان,کتیبه های تاریخی شهر اصفهان,دانلود مقاله در مورد کتیبه های تاریخی شهر اصفهان,بررسی مشخصات معماری بناهای تاریخی شهر اصفهان,پادشاهان ایران در کتیبه های تاریخی شهر اصفهان

بررسی بناهای تاریخی ، کتیبه های تاریخی شهر اصفهان و پادشاهان ایران در کتیبه های تاریخی اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که به دلیل موقعیت ویژه اش در دوران اسلامی به خصوص در زمان حکومت صفویان ، رونق خاصی در معماری یافت .توجه و تأکید بر عنصر تزئین از ویژگیهای بنیادی معماری در زمان صفویه می باشد . از این رو بناهای اصفهان که از این دوره به جا مانده منبع مهمی برای بررسی عنصر تزئین در معماری اسلامی به شمار می رود .

در دوره صفویه به وفور از خط کوفی در کاشی کاری بناها استفاده شده است . خط بنایی ، که همان خط کوفی زاویه دار است ، از ترسیم اشکال هندسی مانند مربع – لوزی ، مستطیل ، خطوط موازی و متقاطع حاصل میشود . در واقع نوع خط در ابتدای این دوران خط کوفی و ثلث است که برای نگارش متون مقدس از آن استفاده میشود . اگرچه تعلیق که خط رایج و ملی دوره صفوی است ، به عنوان غالب در کتیبه های این دوران محسوب می گردد . لازم به ذکر است که در زمان شاه عباس خط نستعلیق که آمیزه ای از نسخ و تعلیق میباشد توسعه و کاربرد بیشتری یافت . بر اساس کتیبه هایی که تاکنون به دست آمده کتیبه نویسی با خط کوفی شروع شده و این خط تا حدود سده پنجم تنها خط برای کتیبه نویسی بوده و از این تاریخ به بعد است که به صورت محدود خطوط دیگر نیز مورد استفاده قرار میگیرند .

دانلود فایل