دریافت تحقیقی در بررسی غلات(ارزن) با کد 18472

ارزن,دانلود,دانلود مقاله ای در مورد ارزن,بررسی ای در مورد غلات ارزن,تحقیقی در مورد ارزن

تحقیقی در بررسی غلات(ارزن)

واژه ارزن در مورد محصولات مختلف علفي به كار مي رود كه بذرهاي آن براي مصرف انسان يا تغذيه حيوانات اهلي برداشت مي شود . سورگوم را در بسياري از قسمت هاي آفريقا و آسيا ، ارزن قلمداد مي كنند و ذرت جارويي تحت عنوان ارزن جارويي در استراليا شناخته مي شود . در مقايسه با ديگر غلات دانه ريز ، ارزن به طور معمول مناسب خاك هايي با حاصل خيزي كمتر بوده و در شرايط نامناسب مانند گرماي شديد و بارندگي كم ، رشد مي كند . و به فصل رشد كوتاه تري نياز دارد . در بين غلات ، ارزن بيشترين كارآيي مصرف آب را داراست ( جدول 1) .
اگر چه ، عملكرد ارزن در خاك هاي حاصل خيز كمتر از عملكرد ذرت و حتي سورگوم است ، ولي در خاك هاي شني با محدوديت آب ، نسبت به ذرت و سورگوم برتري دارد ، بنابراين براي تهيه غذا و علوفه در شرايط حاد قابليت بالايي دارد . اگر به طور مناسبي مديريت شوند علوفه اي با عملكرد بالا و كيفيت خوب توليد مي كند و از نظر عناصر غذايي موجود در دانه غني است . براي نمونه ارزن مرواريدي ميزان پروتئين و لايسين بالاتري نسبت به ذرت دارد .
ارزن ها در ايران محصول اصلي به شمار نمي آيند ولي در بسياري از قسمت هاي آسيا ، آفريقا ، چين و ايالات شوروي سابق از محصولات اصلي و مهم هستند .
ارزن براي تهيه علوفه و دانه كشت و كار مي شوند و هنگامي كه هدف از كشت ، توليد دانه باشد جزء غلات به شمار مي آيند . در برخي كشورها از جمله ايران به دليل اهميت زياد گندم ، جو و برنج ، از اهمي چنداني به عنوان غله برخوردار نيست و به دليل محدوديت هاي منابع آبي ، وضعيت جوي ، ارزن ها مي توانند به عنوان استفاده در تناوب هاي زراعي ، محصولات علوفه اي ، محصولات پوششي اهميت ويژه اي پيدا كنند . رايج ترين ارزن هاي مورد كشت در ايران عبارتند از : رقم هاي دم روباهي ، ارزن معمولي و رقم هاي ارزن مرواريدي .

دانلود فایل