دریافت تحقیق آيا زنان در خسرانند؟ با کد 20098

تحقیق, آيا, زنان, در, خسرانند؟

تحقیق آيا زنان در خسرانند؟

آيا زنان در خسرانند؟
صفت پنجم: صبر
«ان … و الصابرين و الصابرات …»1
مردان و زنان بردبار و شكيبا

صبر از جمله واژه هايي است كه معناي حقيقي آن براي بسياري از افراد روشن نشده است. براي روشن شدن مفهوم صبر به معناي لغوي آن اشاره كرده و سپس رواياتي چند از معصومين (عليهم السلام) بيان مي داريم.
راغب در مفردات مي گويد: « صبر آن است كه نفس را بر آنچه عقل و شرع مي طلبد وادار كند و از آنچه عقل و شرع منع مي كند باز دارد.»
بنابراين صبر لفظ عامي است كه معناي آن به حسب اختلاف مواضعش متفاوت مي شود. اگر صبر و شكيبايي نفس براي مصيبتي باشد تنها واژه صبر به كار مي رود نه چيز ديگر، و ضد آن جزع و بي تابي است. اگر در جنگ باشد شجاعت ناميده مي شود و ضد آن ترس است.
و اگر در بلا و گرفتاري ناخوشايند باشد، ظرفيت داشتن و دل دار بودن ناميده مي شود و ضد آن كم ظرفيتي و دلتنگي است.
و اگر صبر در خودداري از كلام باشد، كتمان گفته شده و ضد آن خاموش كردن است.
خداوند از تمام اين معاني تعبير به صبر نموده و در آيات زير به آن توجه داده است.
«و الصابرين في البأساء و الضراء»2
«و الصابرين علي ما اصابهم» 3
كسي كه داراي صفت صبر است و به هنگام مواجهه با مشكلات زبان به شكوه و شكايت نمي گشايد و جزع و بي تابي نمي كند و اين حاكي از ثبات قدم وي و داشتن اراده قوي و روحي بلند و برخورداري او از ملكات پسنديده انساني است كه به او نيرو مي دهد تا در برابر پيشامدها و ناملايمات زندگي بردباري پيشه كند و خود را نبازد و نيز در برابر لذتهاي جسمي، مادي و حيواني، احساسات و تمايلات دروني خود را كنترل نموده و از حد و حدود شرعي خارج نشود.
صبر به معناي خويشتن داري و پايداري در برابر هر گونه عامل انحطاط آفرين، از نعمتهاي بزرگي است كه خداوند به اهل ايمان عنايت فرموده و اساساً ريشه ايماني صبر و شكيبايي در مقابل مشكلات است. بر

دانلود فایل