دریافت تحقیق اصول و اهداف عدالت ترميمي با کد 19773

تحقیق, اصول, و, اهداف, عدالت, ترميمي

تحقیق اصول و اهداف عدالت ترميمي

اصول و اهداف عدالت ترميمي

مولف: مايكل مايز

حقوق جزا و جرم شناسي

«اصول عدالت ترميمي»
مقايسه اصول و ارزشهاي عدالت ترميمي با اصول و ارزشهاي نظام حقوقي مدني و كيفري
اصول و ارزشهاي عدالت كيفري (سزا دهنده) اصول و ارزشهاي عدالت ترميمي
جرم به عنوان نقض قوانين دولتي تعريف مي شود و دولت بزه ديده رسمي جرم است. جرم از هم گسيختن يكپارچگي جامعه است و به عنوان صدمه اي تعريف مي شود كه به اشخاص و وابستگان آنها وارد مي شود.
جرم به عنوان نقض قاعده حقوقي و فني محسوب مي‌شود بطوريكه مجرميت و برائت همواره دقيقاً از نظر حقوقي و فني منعكس كننده تقصير اخلاقي بزهكار نمي‌باشد. جرم به عنوان صدمه اي مي باشد كه در تمامي جنبه ها اعم از اخلاقي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي موجب ورود ضرر به طرفين جرم مي گردد، بطوريكه خسارات و نيازهاي وارده به همه طرفين درگير در جرم را در بر مي گيرد.
حقوق و نيازهاي بزه ديدگان و وابستگان آنها جنبه فرعي داشته و ناديده گرفته مي شود. محوريت با حقوق و نيازهاي بزه ديدگان و وابستگان آنهاست.
نيازهاي بزهكاران ناديده گرفته مي شود. حقوق آنها بطور تبعيض آميز و خود سرانه اي اعمال مي شود (معمولاً بستگي به تمكن مالي يا موقعيت بزهكار دارد). محوريت با حقوق و نيازهاي بزهكاران مي باشد، صدمات وارده حائز اهميت هستند. نياز بزهكاران به مورد حمايت قرار گرفتن به منظور پيشگيري از محكوميت يافتن نادرست آنها مورد توجه قرار مي‌گيرد.
ديدگاهها جهت صدور آراء، صرفنظر از حقيقت امر يا ميزان صدمه وارده، سزا دهنده سركوبگر مي باشند. ديدگاههاي متنوع جهت صدور آراء و تصميمات معقول و موثر حائز اهميت هستند.
اصلاح و درمان و سازش به عنوان هدف در نظر گرفته نمي شوند. اعطاي فرصت براي اصلاح و درمان و سازش امري حياتي است.
عدالت به موجب قواعد مختلف، متشتت مي شود. عدالت، سازگار كننده و يكپارچه كننده مي شود.
اجراي عدالت بررسي تقصير و مجرميت شخص مي‌باشد. اجراي عدالت، جستجو براي ارائه راه حل جهت حل و فصل اختلاف مي باشد.
عدالت به موجب قواعد و آئين دادرسي تعريف مي‌شود. عدالت به موجب نتيجه حل اختلاف و ثمره آن تعريف مي شود.
تمركز عدالت بر روي مجازات، تلافي و تحميل درد مي باشد. تمركز عدالت بر روي احياء حقوق طرفين جرم مي‌باشد.
عدالت مبتني بر حقوقي است كه به موجب قواعد كيفري و رويه قضائي مقرر گرديده اند. عدالت مبتني بر بخشش بزهكاران در جامعه اي است كه همه اعضاي آن جامعه در قبال جرم ارتكابي مسئول تلقي مي شوند و همه مقصرند.
عدالت فاقد بخشش بوده و جايگاهي براي محبت و مساعدت ندارد. عدالت بدون بخشش و محبت، انتقام تلقي مي شود و نه عدالت.
فراموش كردن عواقب جرم بي اهميت است. فراموش كردن عواقب جرم امكانپذير است.
عدالت در جهت ايجاد جامعه‌اي از هم گسيخته اعمال مي گردد و باز سازگاري روابط طرفين جرم را به همراه ندارد. هدف عدالت گردهم آوردن طرفين درگير در جرم جهت احياء و بازسازگاري روابط آنها با خدا و سايرين مي باشد.
عدالت، مجازات مرگ و ضمانت اجراهاي تلافي جويانه را ارتقا مي بخشد. عدالت، ترميم و پاسخگويي در قبال جرم را محور قرار مي دهد و مبتني بر نيازها و توانايي هاي طرفين جرم مي باشد.
عدالت، كرامت انساني و شان نوع بشر را ناديده مي‌گيرد يا انكار مي كند. عدالت، كرامت انساني و شان نوع بشر را به رسميت مي‌شناسد ومورد احترام قرار مي دهد.

عدالت ترميمي، پاسخي مثبت به جرم
اداره ولز جنوبي در مورد خدمات تاديبي، واحد عدالت ترميمي را به منظور تسهيل برگزاري كنفرانس هاي (هم انديشي هاي) بزهكار- بزه ديده تاسيس نموده است. برگزاري كنفرانسهاي مذكور به منظور مورد توجه قرار دادن صدمات و آثار ناشي از جرم بر روي بزه ديدگان و وابستگان آنها مي باشد. از سوي ديگر چنين كنفرانسهايي فرصتي را در اختيار بزهكار قرار مي دهند تا از طريق توافق نمودن جهت انجام برخي اقدامات خاص، وجهه بهتري پيدا كند. چنين اقداماتي مي تواند شامل عذرخواهي، خدمات اجتماعي و يا آمادگي جهت پاسخگوئي به مسائل مرتبط با جرم باشد.

دانلود فایل