دریافت مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب و تیب های شخصیتی A و B با کد 22709

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب و تیب های شخصیتی A و B ,نظری و پیشینه تحقیق اضطراب و تیب های شخصیتی A و B ,مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیب های شخصیتی A و B,رابطه الگوي رفتاري ‎A و ‎B با رفتارهاو متغيرهاي ديگر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب و تیب های شخصیتی A و B

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب و تیب های شخصیتی A و B  به صورت کامل و جامع در حجم  64 صفحه در فرمت word

#این مبانی نظری و پیشینه تحقیق، کامل و جامع می باشد.
#رفرنس نویسی و دارای منبع.
#با فرمت ورد و قابل ویرایش.
#از این فایل می توان برای فصل دوم پایان نامه و تحقیق، پروپوزال، پژوهش های علمی و …. استفاده نمود.


 فهرست مطالب:
فصــل دوم

پيشينه تحقيق
بخش  اول:
– تعريف اضطراب و انواع آن
– شدت اضطراب
– علل و انگيزه‎هاي اضطراب
– شيوع اضطراب
– اضطراب از ديدگاه مكاتب روانشناسي
– تعريف تيپهاي شخصيتي (مفهوم الگوي رفتاري‎A و ‎B و توسعة آن)
– رابطه الگوي رفتاري ‎A و ‎B با رفتارهاو متغيرهاي ديگر
بخش دوم:
– تحقيقات انجام شده در خارج از كشور
– تحقيقات انجام شده در ايران
 
بخــش اول
تعريف اضطراب:

استفاده از لغت «مضطرب»  تصور شخصي را به خاطر مي‎آورد كه روي زمين آهسته قدم برنمي‎دارد، دستهايش را مي‎فشرد، ابروهايش چين خورده و قلبش سنگين مي‎شود، تنفس او زياد شده و قدرت تمركز ندارد.
توصيف شخصي: شامل احساس ناآرامي، ناتواني،‌ احساس سنگيني معده، و سبكي سر ميشود. استفاده عموم از لغت اضطراب به پيش‎بيني احتمالات ترسناك از آينده اشاره دارد. لغاتي مثل دلهره ، دلواپسي ، نگراني ، پروا ، غالباً با لغت اضطراب رابطه دارند.
تعاريف نظري اضطراب دامنه وسيعي دارند،‌ اما عموماً نظريه‎پردازها آن را به صورت ناآرامي مي‎شناسند. برحسب منبع (داخلي يا خارجي) فرايند يا پويايي‎هاي احساس، علايم و نشانه‎هاي احساس و مداخله مناسب جهت تخفيف وضعيت اضطرابي را مشخص مي‎سازند. در برخي ديدگاه‎هاي نظري اضطراب به عنوان جنبة‌رشد شخصيت تلقي مي‎گردد. خصوصاً وقتي كه شخص با وضعيتهاي جديد روبرو مي‎شود. اضطراب در نظريه‎هاي مختلف شخصيت و رفتار، همين‎طور در تعيين بيماري ناشي از تنيدگي‎هاي هيجاني، فيزيولوژيكي و اجتماعي، مفهوم كليدي است (بك، راوليز، ويليامز، 1988) (پايان‎نامه تربيت معلم تهران، 1382).
كاپلان، اضطراب طبيعي را احساس بيم و نگراني منتشر و بسيار ناخوشايند و اغلب مبهم مي‎داند كه همراه با يك يا چند احساس جسمي مي‎باشد. مثل احساس خالص شدن سردل، تنگي نفس و قفسة سينه، تپش قلب، تعريق، سردرد، يا ميل جبري ناگهاني براي دفع ادرار و نيز بي‎قراري و ميل براي حركت (ترجمة پورافكاري نصرت‎ا‎…، 1379).

بخشی دیگر از متن:
الگوها و تيپهاي شخصيتي ‎A و ‎B:
يكي ديگر از سازه‎هاي اين پژوهش كه مورد بررسي است، الگوي رفتاري ‎A و ‎B مي‎باشند كه اين الگوهاي رفتاري براي اولين بار توسط 2 نفر متخصص قلب به نامهاي «ري روزنمن»  و «ماي فريدمن»  مطرح شد و اين متخصصين در جريان طبيعي درمان بيماران قلبي خود متوجه برخي رفتارها و ويژگي‎هاي شخصيتي بيماران شدند و براساس اين طبقه‎بندي، افراد به لحاظ داشتن اين ويژگي‎هاي رفتاري خاص در الگوي رفتاري ‎A، رقابت جو، شتابگر، طالب كسب موفقيت، پركار و بلندپروازند و در مقابل افراد داراي الگوي رفتاري ‎B، آرام و صبور بوده و اهل رقابت نيستند. همچنين آنها حساسيت به گذشت زمان و موفقيت در كارشان نشان نمي‎دهند (ترجمة كديور، جوادي، 1381).
در خصوص رابطه الگوهاي رفتاري ‎A و ‎B با ميزان اضطراب و ابتلاي به بيماريهاي قلبي تحقيقاتي انجام شده اما اغلب اين تحقيقات درباره الگوي رفتاري A و ‎B با اضطراب متفاوت بوده است. كوسمير و هود (1988) دريافتند كه الگوي رفتاري در مردان و زنان به طور معني‎دار با پيشرفت و استقلال،‌ قدرت، تعهد شغلي، همبستگي دارد و رابطه با اضطراب هم معني‎دار است. كوسيمر و همكاران (1991) تعدادي ازكارگران را مطالعه كرد و به اين نتيجه رسيدند كه افرادي كه داراي الگوي رفتاري ‎A هستند علايمي چون تحريك‎پذيري، در دهان جسماني و اضطراب را نشان دادند و ميزان آن از تيپ ‎B بالاتر بود (پايان‎نامه، تربيت معلم تهران، 1379).

دانلود فایل