دریافت مقاله برنامه ريزي درسي و و چگونگي استفاده از وقت با کد 15392

مقاله برنامه ريزي درسي و و چگونگي استفاده از وقت,تحقیق برنامه ريزي درسي و و چگونگي استفاده از وقت

مقاله برنامه ريزي درسي و و چگونگي استفاده از وقت

مقاله برنامه ريزي درسي و و چگونگي استفاده از وقت – وقت كالايي گرانبهاست كه چون از دست رود، قابل برگشت نيست. استفاده موثر از وقت در كليه شئونات زندگي، از جمله تحصيل عاملي سرنوشت ساز در موفقيت و كاميابي است.
از اين روست كه تمامي متخصصان برنامه ريزي درسي تربيتي بر برنامه ريزي تحصيلي، خصوصا نحوه استفاده از زمان در يادگيري تاكيد دارند. شايد هيچ كس به اندازه اليزابت اول ملكه انگليس(1603-1533) اين حقيقت را به طور خلاصه و جالب بيان نكرده باشد. وي هنگامي كه در بستر مرگ قرار داشت چنين گفت:«هر چه دارم فداي يك لحظه وقت».
موفقيت يا شكست در مدرسه تابعي از نحوه استفاده از وقت است، در صورتي كه از وقت خود به طور سنجيده، منطقي و هوشمندانه استفاده كنيد، موفق خواهيد شد، در غير اينصورت ممكن است در انجام وظايف خود با شكست مواجه شويد، به اين دليل باور عمومي بر آن است كه هر دانش آموز بايد مهارت لازم را براي كنترل و مديريت زمان دارا باشد.
عليرغم اهميت استفاده صحيح از وقت در تحصيل، تحقيقات نشان داده اند كه بسياري از دانش آموزان اغلب خود را تلف مي كنند. براي مثال در يكي از تحقيقات كه در سال 1987 انجام شد، معلوم گرديد كه افراد حدودا 3/1 از وقت خود را به بطالت يا فعاليتهاي غيرضروري مي گذرانند و زمان صرف شده در چنين اموري تقريبا دو برابر زمان مطالعه و درس خواندن آنهاست. در پايان هفته و روزهاي تعطيل معمولا افراد تنها 6/1 وقت خود را به مطالعه و يادگيري سپري مي كنند و بقيه را صرف ساير امور يا بيكاري مي كنند. اگر چه دانش آموزان شركت كننده در اين تحقيق عادت كرده اند كه وقت خود را تلف كنند، اما شما نبايد همانند آنها عمل كنيد. به جاي آن سعي كنيد، از وقت خود به نحو صحيح استفاده بعمل آوريد.
به طور كلي شما مي توانيد از طريق وقت بيشتري را براي مطالعه و تحصيل اختصاص مي دهيد:
1- از طريق انجام امور مختلف در مدت زماني كمتر از حد معمول
2- از طريق استفاده از زماني كه معمولا تلف مي كنيد.
راه اول مستلزم آن است كه به طور صحيح مطالعه كنيد.(ما در اينجا تكنيك ها و روشهاي متعددي را براي اينكار معرفي خواهيم كرد).
راه دوم مستلزم آن است كه از طريق تغيير عادت روزمره، استفاده صحيح از وقت پنهان، مديريت و كنترل وقت براساس جداول زماني، وقت خود را به درستي ذخيره يا استفاده كنيد.
ذخيره وقت
همه ما اغلب ادعا مي كنيم كه براي اجراي كارهايمان وقت كافي نداريم، اما حقيقت امر آن است كه همه ما 24 ساعت وقت در يك روز داريم و براساس عادت آن را سپري مي كنيم(منظور اين است كه كمتر به نحوه گذراندن آن توجه داريم) تلف كردن وقت به صورت عادت عمدتا منجر به اتلاف وقت مي شود مگر آنكه موجب اتلاف وقتمان مي گردد شناسايي و حذف كنيم و عادات خوبي را كه سبب ذخيره و استفاده بهينه از وقت مي شود را تشخيص مي دهيم و آنها را پرورش دهيم.
براي شروع بهتر است ابتدا گزارشي از كليه فعاليتهاي روزانه خود تهيه كنيد. براي اينكار بايد از زماني كه از خواب بر مي خيزيد تا زماني كه مجددا به رختخواب مي رويد، تمام فعاليتهاي اصلي خود را همراه با زمان شروع و اتمام هر فعاليت و ميزان وقتي كه صرف هر يك از اين فعاليتها مي شود را يادداشت كنيد. اگر اينكار را به صورت دقيق انجام دهيد، تصويري روشن از شيوه گذراندن وقت و نيز امور و كارهاي مختلف خود بدست خواهيد آورد. براساس اين نوشته مي توانيد بفهميد كه وقت شما بيشتر صرف چه اموري مي شود، در كجا از وقت خود درست استفاده مي كنيد و كجا وقت خود را تلف مي كنيد. تنها براساس اين روش مي توانيد براي استفاده بهتر از وقت خود تصميم بگيريد.
عادات مربوط به نحوه گذراندن وقت را تغيير دهيد.

منابع :
1- شعاری نژاد، علی اکبر ، فلسفه آموزش و پرورش ، انتشارات امیر کبیر،تهران 1383
2- عباسی،عبدالله،بررسی برنامه های آموزش و پرورش پیش دبستانی در سایر کشور ها، مقاله علمي.
ww.irandoc.ac.ir
3- همان
4- همان
5- سپهر، حمید ، سواد آموزی کودکان پیش از دبستان، مقاله علمی.
ww.irandoc.ac.ir

دانلود فایل