دریافت مقاله تربیت با کد 18095

مقاله, تربیت

مقاله تربیت

مقدمه
بسم الله الرحمن الرحيم و الحمدالله الذي انزل علي عبده الكتاب و لم يعجل له عوجاً
« انسان ؛ چيزي جز همان كودك رشد يافته نيست »
دوران كودكي به جهت نقش مهمي كه در سرنوشت آيندة انسان ايفا مي كند ، فرصت بي نظيري است كه نبايد آن را از دست داد . اين دوران بهترين زمان براي تربيت و پايه گذاري زندگي سالم و سعادتمندانه كودكان است و در زندگي انسان از اهميتي ويژه برخوردار مي باشد چرا كه شالوده شخصيت انسان معمولاً در همين دوران ريخته مي شود .
متأسفانه بايد اعتراف كرد كه بسياري از خانواده ها به تربيت كودكان خود چندانكه شايسته است بها نمي دهند و يا به صورت سطحي و ظاهري با اين امر مهم و ضروري برخورد مي كنند ، آنان گمان مي كنند كه تربيت كودك كاري سهل و آسان است در صورتيكه تربيت كاري ظريف و دقيق است كه موفقيت در آن جزء با بصيرت و روشن بيني ميسر نيست و جاي بسي تاسف است كه بسياري از كودكان و نوجوانان قرباني بي بصيرتي ، ناآگاهي و بي مسئوليتي والدين خود مي شوند و غنچه هاي زيباي وجود آنان ناشكفته پژمرده مي شود.
والدين بايد بدانند كه كودك ، امانتي است كه به پدر و مادر سپرده شده است قلب او پاك ، نفيس ، ساده و بي پيرايه است ، آنچنان كه پذيراي هر نقشي و رو كننده به هر سو مي باشد. از اين رو اگر به سوي خير و فلاح ميل كند و نيكبختي هر دو جهان را به كف آرد ، پدر و مادرش در اين پاداش سهيم اند و اگر همانند چهارپايان رها شود و به بديها رو كند و دچار هلاكت شود باز هم ايشان (پدر و مادر) در اين فرجام زشت با وي شريكند .
امام سجاد (ع) مي فرمايند : حق فرزندت بر تو اين است كه بداني وجود او از توست و بد و خوب او را در اين دنيا به تو ارتباط مي دهند و بداني كه در سرپرستي او مسئوليت داري و مسئول تربيت او هستي و بايد او را در راه رسيدن به خداوند بزرگ راهنمايي كني.
براي رسيدن به اين مهم (تربيت فرزند) و براي آشنايي هر چه بيشتر والدين گرامي در اين زمينه و بالاخص مادران كه نقش شگرف و موثري در تربيت كودك بر عهده دارند بر آن شدم تا با استعانت از پروردگار و اتكال به او مقاله اي با عنوان : « نقش مادر در تربيت فرزند از ديدگاه علم و قرآن و سنت، در دوران كودكي » كه شامل فصول 1ـ تربيت 2 ـ كودك 3 ـ وظايف مادر در تربيت فرزند 4ـ آسيب شناسي كودك مي باشد را به نگارش در آورده تا بدينوسيله قدمي در مسير آگاهي خود و ساير مادران نسبت به تربيت صحيح فرزندان و آينده سازان ايران اسلامي داشته باشيم .
تعريف و تبيين موضوع :
با توجه به نقش و جايگاه حساس و مهم مادر در تربيت فرزندان ، در اين نوشتار در پي آنيم كه از نگاه قرآن و سنت اصالتاً و همچنين با كمك از مسائل علمي و روانشناسي نكات مهم و اصولي تربيت فرزند را ياد آوري نموده و از آنجايي كه وظايف مادر در طول زندگي فرزند بسيار گسترده است و سخن گفتن از آن در توان اين نوشتار نمي گنجد ، از اين رو موضوع را به دوران كودكي فرزند اختصاص داده و پيرامون مسائل دوران كودكي فرزند بحث خواهيم كرد.
ضرورت و اهداف تحقيق :
تربيت از اركان مهم و اساسي سعادت بشر است تحقق خوشبختي ها و بد بختي هاي جسمي و رواني يك فرد ، يك خانواده ، يك ملت و خلاصه تمام مردم جهان بستگي مستقيم به نوع تربيت آنها از هنگام طفوليت دارد.
بنابراين اهميت مسئله تعليم و تربيت در رابطه با سعادت و يا شقاوت نهايي انسان بسيار واضح است ، آنچه كه قابل توجه و دقت است اينست كه بدانيم تربيت صحيح و ثمر بخش ، تا حدود زيادي در گرو اين است كه پدران و مادران از ابتداي كودكي فرزند خود و حتي قبل از تولد فرزند خود به اين مهم توجه داشته و نهايت سعي و تلاش خود را در جهت تربيت اولادي صالح به كار ببرند.
چرا كه شالوده ي شخصيت انسان معمولاً در همين دوران ريخته مي شود ، در نتيجه براي اينكه نسل آينده افرادي سالم و صالح و كارآمد باشند تا حدود زيادي بستگي به اين دارد كه عوامل محيطي و بخصوص رفتار والدين و بالاخص مادر در دوران كودكي فرزند و تكوين شخصيت او چگونه بوده و چه تاثيراتي را بر شخصيت كودك داشته است و از آنجا كه امروزه مادران به مشاغل اجتماعي اهميت بيشتري داده و وظيفه اصلي خود را كه همان خانه داري و بچه داري است را فرع بر مشاغل اجتماعي مي دانند و آنطور كه بايد و شايد به تربيت فرزند و نقش موثر خود در تربيت فرزند بها نمي دهند و اغلب حاضرند كه كودكان معصوم خود را از همان اوان طفوليت از خود دور و به كودكستانها بسپارند از اين رو نگارش نوشتاري در اين زمينه براي بيداري و آگاه كردن هر چه بيشتر مادران خالي از لطف نيست. به همين منظور بر آنيم تا قدمي در مسير آگاهي خود و ساير مادران نسبت به تربيت صحيح فرزندان داشته باشيم.
پيشينة موضوع :
موض

دانلود فایل