دریافت پاورپوینت محراب(مهرابه) با کد 22962

دانلود پاورپوینت محراب(مهرابه),محراب(مهرابه),معماری محراب,مهرابه,پاورپوینت مهرابه,پاورپوینت محراب,پاورپوینت معماری محراب در مساجد,محراب در مساجد

پاورپوینت محراب(مهرابه)

توضیحات:
فایل پاورپوینت محراب(مهرابه) ، در حجم 40 اسلاید قابل ویرایش، همراه با یک هدیه ویژه.

بخشی از متن:
مهرابه یا محراب که در معماری مساجد جایگاه تعریف شده ای دارد، مانند هر عنصر معماری دیگر، سرگذشتی طولانی را پشت سرگذاشته و در مورد سرچشمه پیدایش آن نظریات مختلفی مطرح است به طوری که برخی آن را به دوران پیش از اسلام نسبت می دهند وبرخی دیگر آن را فقط مختص معماری اسلامی می دانند.
فرم مهراب در مساجد، عبارت است از فرورفتگی طاقچه مانندی در دیوار که سمت قبله یا مکه را نشان می دهد. در حقیقت محراب در حکم یک جهت نما عمل می کند.
اما سابقه این فرم معماری، یعنی فرورفتگی طاقچه مانندی که جهت نیایش را مشخص کند در آیین ها و ادیان ایرانی پیش از اسلام نیز وجود داشته است. برخی با اشاره به نحوه نگارش کلمه مهرابه آن را مرکب از دو جزء مهر+ پسوند آبه که نشانگر مکان است(آبه به معنی جای گود است.) و در کلماتی مانند سردابه و گرمابه نیز به کار رفته می دانند و بنابراین معتقدند، مهرابه نشانه ای است که از آیین های مهرپرستی به یادگار مانده و بعدها چون به کار مسلمانان برای نشان دادن قبله می آمده آن را در معماری مسجد نیز به کار برده اند. اما برخی دیگر با این نظریه مخالف هستند و محراب را کلمه ای عربی و از ریشه حرب دانسته و به معنی جایگاه جنگ و نبرد مومن با شیطان یا نبرد با نفس اماره قلمداد کرده اند.
اما آن چه مسلم است، در بسیاری از آیین های دیگر نیز این فرم معماری با تغییرات یا اختلافاتی به کار می رفته یا هنوز می رود.
و…

فهرست مطالب:
مهرابه
مهرابه در آیین میترا
مهراب های مسیحی
انواع مهرابه
معماری مهرابه‌ها
مهرابه‌های بازمانده
محراب از نظر لغوي
محراب در قرآن و تفاسير
تاريخچة محراب
سير تاريخي محراب
معماري محراب

این فایل با فرمت پاورپوینت در 40 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.

هدیه محصول:
فایل پاورپوینت مسجد تاریخانه ی دامغان(16 اسلاید)

دانلود فایل