دریافت پاورپوینت چالش فرايند يادگيري تعادل‌هاي شيميايي با کد 27174

پاورپوینت چالش فرايند يادگيري تعادل‌هاي شيميايي,پاورپوینت ,چالش, فرايند, يادگيري, تعادل‌هاي, شيميايي,

پاورپوینت چالش فرايند يادگيري تعادل‌هاي شيميايي

نوع فایل.ppt: (قابل ويرايش و آماده پرينت)
تعداد اسلاید : 24 اسلاید

قسمتی از متن.ppt:

چالش‌ها و چشم‌اندازها در فرايند ياددهي و يادگيري تعادل‌هاي شيميايي
نكاتي در رابطه با تعادلهاي شيميايي

تعادل شیمیایی برای آشنایی دانش آموزان با سایر مفاهیم شیمی از جمله هیدرولیز، عملکرد اسیدها و بازها، واکنشهای اکسایش- کاهش و محلولها خیلی ضروری است و تسلط بر مفهوم تعادل شیمیایی، تسلط بر سایر مفاهیم شیمی را تسهیل می کند.
پیدایش نظریه‌های حاکم بر تعادل شیمیایی به سالهای 1860 و فعالیتهای وانت هوف، گیبس، لوشاتلیه و دیگران در زمینه واکنشهای ناکامل و برگشت پذیر بر می‌گردد.
طرح بحث تعادل های شیمیایی در کتابهای درسی مدارس به سالهای 1960 بر می گردد.

چالش‌هاي موجود در ياددهي- يادگيري تعادل‌هاي شيميايي
بررسي‌ها نشان داده است كه بخش اعظم دبيران شيمي، تدريس تعادل شیمیایی را مشكل دانسته‌اند. بحث تعادل شیمایی که آمیخته ای از مباحث سینتیکی، ترمودینامیکی و ریاضی است، از مباحث انتزاعی شیمی فیزیک محسوب می‌شود که مشکلاتی را در فرایند یاددهی- یادگیری آن در سه بعد تفكر ماكروسكوپي، مولكولي و نمادي ایجاد کرده است.

ديدگاههاي سينتيكي در تعادل‌هاي شيميايي
از دیدگاه سینتیکی، برای مثال در تجزیه آمونیم کلرید به آمونیاک و هیدروژن کلرید، اجزای واکنش از یک انرژی جنبشی نسبی برخوردار هستند و در دما و فشار ثابت، بر اثر برخوردهای موجود بین مولکولها، هم فرایندتشکیل پیوند و هم شکستن پیوند به طور هم زمان انجام می گیرد و شرط برقراری تعادل، برابر بودن تعداد پیوندهای تشکیل شده و شکسته شده است.
همچنین دو واکنش رفت و برگشت با سرعت های یکسانی پیش می‌روند.
ديدگاههاي ترموديناميكي در تعادل‌هاي شيميايي
از دیدگاه ترمودینامیکی، شرایط حاکم بر تعادل از قانون دوم ترمودینامیک پیروی می‌کند. یعنی در حالت تعادل، انتروپی سیستم به حداکثر مقدار خود رسیده و انرژی آزاد گیبس نیز به حداقل مقدار خود (صفر) می رسد.
براي بررسي تغييرات دما و تاثير آن بر وضعيت تعادل، از قوانين ترموديناميك و متغيرهايي نظير آنتالپي، انتروپي و انرژي آزاد گيبس استفاده مي‌شود.
∆G =∆H- T∆S

دانلود فایل