دریافت کارنمای معلمی (پروژه) دانشگاه فرهنگیان با عنوان نگاهی بر خلاقیت در خاطرات معلّمی من با کد 22605

کارنمای معلمی (پروژه) دانشگاه فرهنگیان با عنوان نگاهی بر خلاقیت در خاطرات معلّمی من,کارنمای معلمی (پروژه) دانشگاه فرهنگیان,پروژه دانشگاه فرهنگیان,کارنمای دانشگاه فرهنگیان

کارنمای معلمی (پروژه) دانشگاه فرهنگیان با عنوان نگاهی بر خلاقیت در خاطرات معلّمی من

کارنمای معلمی (پروژه) دانشگاه فرهنگیان با عنوان نگاهی بر خلاقیت در خاطرات معلّمی من

بر اساس سر فصل های دانشگاه فرهنگیان

فهرسـت

چکیده …………………………….٣
فهرست …………………………….٤
مقدمه …………………………….٥
بیان مسئله …………………………….٦
اهمیت و ضرورت خلاقیت در آینده …………………………….٧
اهداف موضوع …………………………….٧
پیشینه …………………………….٨
مبانی نظری (متن پروژه) …………………………….١٦
نتیجه گیری …………………………….٢٩
منابع …………………………..٣٣

مقدمه:
خلّاقيت در انسان يك پديده چالش پذير، پرتضاد و مجذوب كننده است. ارنست يونگ به پسر خود كه تصويري از يك سبد پر از ميوه كشيده بود گفت: پسرم تو در خور ستايش و تحسيني؛ چون به چيزي پرداخته اي كه درخور همگان است. روزي تشنه چيزي خواهي بود كه در دسترس نيست و آن گاه ميوه هايي خواهي كشيد كه هيچ كس تا حال آن ها را نچشيده است و آن روز است كه تنها خواهي بود.
در واقع، عامل خلّاقيت يكي از چندين عواملي است كه در بستر مفهوم «زندگي اجتماعي» آدمي قابل طرح و بررسي بوده و به نوبه خود پيامدهاي گوناگوني را نيز در برداشته است.خلاقيت يكي از عالي ترين و پيچيده ترين فعاليتهاي ذهن آدمي است كه تعليم و تربيت بايد بدان توجه كند .
خلاقيت نه فقط به هوش و تفكر بلكه به سازمان شخصيت فرد نيز مربوط مي شود. تربيت آزادانه كودك در وضعيتي كه والدين داراي علايق قوي گوناگوني باشند باعث بروز صفت خلاقيت در كودكان مي‌شود. از اين رو مساله تربيت كودكان و پرورش استعدادهاي فطري آنان از مسايل بسيار مهمي است كه بايد مورد توجه مربيان و والدين قرار گيرد و معلمان بايستي امكانات تجلي انديشه خلاق را در مدارس فراهم آوردند و دانش آموزان به تدريج مفاهيم اساسي علوم مختلف را بياموزند تا با مسايل زندگي، خلاقانه برخورد كنند و جهان اطراف خويش را در جهت مطلوب تغيير دهنده (1)تصاوير ذهني كه ما به كودكان خود مي دهيم، آينده آنها را شكل مي بخشند. اين تصاوير ذهني بصورت پيشگويي هايي هستند كه به تحقق در مي آيندو تصوير ذهني شما ميزان شاد بودن، مفيد بودن و خلاق بودن كودكتان را شكل مي بخشند، مطمئناً تصوير ذهني شما براي هر يك از كودكانتان بيش از آنچه انجام مي دهيد و يا به آنها مي گوييد در رشد انگيزه خلاقيت و موفقيت آنها در آينده موثر خواهد بود.(2) يكي از سوالاتي كه در چهار دهه گذشته ذهن بسياري از پژوهشگران و انديشمندان تعليم و تربيت را به خود مشغول كرده است اين است كه آيا مي توان خلاقيت را پرورش داد؟
نتايج تحقيق (بودو، تورنس و …) نشان داده است خلاقيت كه در تمام فعاليتهاي فردي و گروهي انسان مشاهده مي گردد، با شدت و ضعف بالقوه و پرورش پذير در همه انسانها وجود دارد و براي پرورش خلاقيت (سندرز و سندرز) بايد به كودكان و نوجوانان امكان تفكر داد و آنان را از انجام دادن فعاليتهاي قالبي و از پيش تعيين شده تا حد امكان بر حذر داشت .
با توجه به اينكه خلاقيت مي تواند شكننده محدوديتها، بر اندازنده ناتوانيها، شكافنده ناشناخته ها و يابنده نا دانستنيها باشد اين سوال مطرح مي‌شود كه چه نوع تصاويري مي تواند الهام بخش كودكان در انجام كارهاي خلاق بوده و چگونه مي توان نسلي متفكر و خلاق پرورش داد؟
اگر در یک مسأله دنبال راه حل باشید و به ذهنتان چندین راه حل هم خطور کند به شما خلاق نمی گویند. خلاق کسی است که راه حلی به ذهنش می رسد که به ذهن دیگران نمی رسد. به دنبال راهی می گردد که دیگران به آن دست نیافته اند. گاهی می خواهد مسیری غیر معمول را امتحان کند اما نتیجه کارش سرعت در رسیدن به هدف است. اگر والدین بکوشند خلاقیت فرزندان خود را پرورش دهند علاوه بر آن که مسیر آن ها را در پیمودن راه موفقیت هموار کرده اند، با تحویل دادن فردی خلاق به جامعه، اجتماع را در فرار از بن بست های پیش رو یاری نموده اند.

بیان مسئله:
من خودم در دوران تحصیلم هیچ علاقه ای به خلاقیت و ابداع و اختراع نداشتم اگر هم داشتم خیلی کم بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم موضوع پروژه ای که میخواهم بنویسم در مورد خلاقیت و راههای پرورش آن در کودکان باشد.
اگر ما بتوانیم استعدادهای کودکان را شناسایی کنیم و خلاقیت آنها را پرورش دهیم در آینده شاهد مخترعین و ابداع کنندگان ماهری در کشورمان خواهیم بود. چون کودکان آینده سازان یک کشور هستند.

اهمیت و ضرورت خلاقیت در آینده:
وقتی در جهان با مسائل نامتجانس و ناهمگون ، منابع محدود و پایان یافتنی، سرعت تغییرات و مسائل دیگری از این قبیل مواجه می شویم، نیاز به خلاقیت و شعله های بینش درونی آشکارتر می شود. با این که هیچ یک از ما دقیقاً نمی دانیم در آینده چه چیزی در انتظار ماست، برخی حقایق و نیازهای آینده به نحو فزاینده ای برای ما روشن تر می شوند.
برای مثال چند سال پیش هیچ کدوم از ما گوشیها و تبلت های هوشمند نداشتیم ولی با افزایش علم و نیاز روزافزون به این وسایل و مهم تر از آن خلاقیت نوباورانه مخترعین ما سبب شد تا ما امروز از این وسایل برای پیشرفت خود و جامعه و افزایش علم و دانش استفاده کنیم.
آموزش مهارت های سازگار ی و وفق دادن باید بخش عادی مواد درسی را در کلاس های درس تشکیل دهند. نبوغ ، ساختن آینده در مغز خلاقی است که می تواند خود را با الگوهایی که در آینده در بر دارد وفق دهد. این مسئله نیاز به خلاقیت یا انفجارهای بینش درونی را آشکار می سازد. مهارت های تفکر خلاق باید مهم ترین مهارت های سازگاری و قابلیت انطباق به حساب آیند.

دانلود فایل