دریافت کار نما یا پروژه معلمی با کد 22803

کار, نما, یا, پروژه,کار نما یا پروژه معلمی

کار نما یا پروژه معلمی

کارنما یا پروژه با موضوع شیوه های رفتار ، تعامل و  آموزش صحیح به دانش آموزان برای تمامی رشته ها
به لطف خداوند متعال و پس از قبولی در دانشگاه فرهنگیان و اینک پس از 7 ترم ، واحدی ارائه شد که در آن می بایست تجارب مربوط به این دوران و حتی قبل تر از آن ، یعنی دوران مدرسه نوشته و به رشته تحریر در آید .
یکی از نکاتی که همیشه ذهن من را درگیر خود ساخته بود این موضوع بود که چگونه بر سر کلاس درس حاضر شوم و با دانش آموزان روبرو شوم  ؟ به عبارتی بهترین شیوه رفتاری با دانش آموزان چیست ؟
بسیار خوش اخلاق و نرم خو باشم ؟ یا نه ! بایستی جدی و سخت گیر بود تا بتوان کلاس را کنترل کرد تا مبادا دانش آموزان از خوش اخلاقی سوء استفاده کرده  و نظم کلاس را مختل کنند و کلاس تا پایان سال تحصیلی از کیفیت لازم برخوردار نباشد .
یا باید صرفا از مطالب درسی سخن گفت یا نه  ؟ بایست از مطالب خارج از درس هم حرف زد و بحث کرد تا دانش آموزان از جنبه تربیتی هم رشد کافی و لازم را داشته باشند  . آیا این گونه می توان مطالب درسی را آن گونه که شایسته و بایسته است توضیح داد و وقت کافی را  در جهت ارائه مطلب و ادا کردن حق مطالب درسی داشت یا خیر ؟ این ها همه سوالاتی است که در جهت پاسخگویی به آن ها از تجربیات و اطلاعات و در نهایت نتیجه گیری در باره آن خواهم نوشت .
به هر حال پس از 12 سال حضور در مدرسه به عنوان دانش آموز و 4 سال در دانشگاه به عنوان دانشجو  و 2 سال در مدرسه به عنوان کارورز ، به تجارب و اطلاعاتی در این زمینه دست یافتم که جهت به اشتراک گذاشتن این تجارب و اطلاعات و در جهت گذران واحد کارنمای معلمی یا به عبارتی پروژه به این مطالب  به صورت منظم و دسته بندی شده ای  آورده خواهد شد .

فهرست مطالب

مقدمه 7
        فصل اول
شرح تجارب دوران دانش آموزی  ———————————————————10
•    دوران ابتدایی    ———————————————-11
•    تحلیل و تفسیر دوره ابتدایی     ———————————-14
•    دوره راهنمایی  — ——————————————–15
•    تحلیل و تفسیر دوره راهنمایی    ———————————17
•    دوره دبیرستان   ———————————————-18
•    تحلیل و تفسیر دوره دبیرستان   ———————————20
فصل دوم
شرح تجارب معلمی در تربیت معلم ——————————————————-22
شرحی از رخدادهای درفرایند کارورزی   —————————————————25
جمع بندی و کاربست تجارب   ———————————————————–27
تشریح معلمی در آینده—————————————————————–31
تعهدات حرفه ای دانشجومعلم  ———————————————————–33
نتیجه گیری   ————————————————————————34

مقدمـه
شرحی از تجربیات زمینه ساز برای روی آوردن به کار معلمی
همیشه یکی از سوال های سال های آغازین مدرسه این بود : (( در آینده می خواهی چه کاره شوی ؟)) شاید که در آن دوران که دایره اطلاعات کودکان ابتدایی محدود بود بیشتر کودکان پاسخ می دادند : ((خلبان ، دکتر ، معلم و … )).  این ها پاسخ های اکثر کودکان را شامل می شد . به خاطر دارم من در آن دوران میگفتم  : ((نویسنده)) . به هر حال ، با همه این اوصاف زمان گذشت و همه ساله در اوقات تحصیل در مدرسه معلمانی می دیدم که همه شان از همه نظر با هم فرق داشتند . بعضی معلم ها بودند که با بقیه بسیار متفاوت بودند و از نظر اخلاق و رفتاری که داشتند نسبت به سایر معلمان برتر بودند و این ها معلمانی بودند که همه دانش آموزان آن ها را دوست می داشتند و درس مربوط به این معلم را بهتر از سایر دروس مطالعه می کردند  .
از خاطرم نمی رود سختی بعضی درس ها به خاطر حضور بعضی معلم ها بسیار سهل به نظر می رسید ؛ ریاضی سال سوم راهنمایی با حضور آقای محمد رهبر که با همه جدیتی که داشت فوق العاده بودند و در مدرسه زبانزد همه دانش آموزان و کارکنان مدرسه بودند . فلسفه و منطق سال سوم و فلسفه سال پیش دانشگاهی که بسیار سخت به نظر می رسید و برای دانش آموزان در چنین سن و سالی هم اینگونه بود اما به لطف مهارت فراوان آقای بهزاد در کنار اخلاق و رفتار خوبشان بسیار راحت تر بود.
یا تدریس های آقای حسین پور در جغرافیا سال دوم-سوم دبیرستان که باعث شد همه دانش آموزان عاشق معلمی شوند . سخنان معلم اقتصاد سال دوم دبیرستان که با شور و شوق تمام او را گوش فرا می دادیم و به ما بینش می بخشید . یا شاید مهم ترینشان راهنمایی و مشاوره های آقای اسلامی ، مشاور مدرسه دوران دبیرستان که یکی از علل انتخابم برای تربیت معلم راهنمایی های او بود .
همه این ها باعث شد که متوجه شوم یک معلم تا چه حد می تواند تاثیر گذار باشد ، در زندگی و آینده و سرنوشت انسان . گاهی معلمی آنقدر بداخلاق  بود و اذیت می کرد که از بهترین درس و ساده ترین درس ها زده می شدی و دوست داشتی هیچ وقت سر کلاس نیاید و معلمی که کارش تحقیر و جنگ اعصاب و روان یا بیان مطالب متفرقه به درد نخور در کلاس درس بود ؛ اما گاها معلم های داشتیم که شاید آرزو می کرد 10 سال دیگر هم بر سر کلاس این معلم حاضر شوی . معلمانی که خوش اخلاق و رفتار بودند در کنار این که تسلط آن ها بر درس مربوط به خود بسیار عالی بود ، این ویژگی ها را هم داشتند و اطلاعات حاشیه ای بسیاری هم داشتند و باعث می شد  خواه یا ناخواه این معلمان را دوست بداری.
بله . معلم بسیار موثر است در آینده زندگی انسان . گاهی یک معلم می تواند آینده زندگی یک انسانی را به شکوفایی و روشنایی برساند و گاه به نابودی و تباهی ! 
پس تصمیمم بر آن شد تا وارد این عرصه شوم تا شاید بتوانم یکی از آن خوب های عرصه معلمی و تعلیم و تربیت شوم. واقعیت این است معلمان بسیاری داریم ولی خیلی ها معلم نیستند . معلم واقعی بودند حوصله و صبر و خود سوختن و روشن نگاه داشتن دانش آموزان را می طلبد .
جدای از این ها مسئله دیگری که حقیقتا باعث شد به این کار روی بیاورم موضوع کسب درآمد حلال بود . درآمد و پول شغل معلمی اگر در کارت کم نگذاری مطمئنا از حلال ترین کسب و در آمد هاست . در هنگام انتخاب این دانشگاه و شغل فرصت های دیگری در سایر نهادهای دولتی برای استخدام وجود داشت ولی هرچند از لحاظ مادیات بی شک این نهاد و سازمان ها حقوق و مزایای بهتر داشتند ولی نان حلال معلمی چیز دیگریست که شاید بعضی ها و  من ترجیح می دهیم در این نوع فعالیت ها حضور داشته باشیم نه شغل های دیگر .
نهایتا مسئله علم و دانش و آموختن و انتقال آن به دیگران از نظر ارزش معنوی بسیار والاتر از سایر شغل هاست که آن را با سایر شغل ها کاملا متفاوت می سازد البته به شرطی که نگاهمان معنوی بوده باشد و با دیدگاه صرفا مادی به موضوع نگاه نکرده باشیم.
به قول شهیدِ معلم ، رجایی : (( معلمي شغل نيست، معلمي عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش كرده‌اي، رهايش كن و اگر عشق توست مباركت باد )) .

دانلود فایل