مبانی نظری و پیشینه تحقیق سکته مغزی ، اختلالات حرکتی و تعادلی | ویرایش نو baran

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سکته مغزی ، اختلالات حرکتی و تعادلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سکته مغزی , اختلالات حرکتی و تعادلی,پیشینه تحقیق سکته مغزی , اختلالات حرکتی و تعادلی,مبانی نظری و پیشینه تحقیق سکته مغزی ,مبانی نظری اختلالات حرکتی و تعادلی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سکته مغزی ، اختلالات حرکتی و تعادلی به صورت کامل و جامع در حجم  29 صفحه در فرمت word

#این مبانی نظری و پیشینه تحقیق، کامل و جامع می باشد.
#رفرنس نویسی و دارای منبع.
#با فرمت ورد و قابل ویرایش.
#از این فایل می توان برای فصل دوم پایان نامه و تحقیق، پروپوزال، پژوهش های علمی و …. استفاده نمود.

مقـــــــدمه:
دراین فصل مروری بسیارکوتاه ، در دو بخش ، سکته مغزی ، اختلالات حرکتی و تعادلی ناشی از آن خواهیم داشت .

« بخش اول »
1 – 2 : سکته مغزی
 سکته مغزی یا حوادث عروقی مغز (C.V.A ) یک اختلال عملکرد پیچیده مغزی می باشد که به علت یک آسیب واختلال درعروق مغز ایجاد می شود . 75 درصد از سکته های مغزی به دلیل ایسکمی و 15 درصد هموراژیک و 10 درصد ناشناخته می باشند . این امرباعث بروز یک ضایعه نورون محرکه فوقانی ( U.M.N ) می شود که موجب ایجاد همی پلژیا یا فلج یک نیمه بدن می شود ، که شامل اندامها ، تنه وگاهی اوقات صورت وساختارهای دهانی که درسمت مخالف ضایعه مغزی قرار دارد می شود . بنابراین آسیب درنیمکره چپ مغز باعث ایجاد فلج درنیمه راست بدن می شود وبالعکس . به همراه فلج حرکتی ممکن است انواع دیگر اختلالات هم وجود داشته باشد که برخی از اینها اختلالات حسی ، ادراکی ، بینایی ، شخصیتی وتکلم وگفتار می باشد .
2-2 : علل بروز سکته مغزی
سکته مغزی به علت اختلال در عملکرد عروقی مغزایجاد می شود .نقص درخونرسانی به مغز که معمولاً به علت ترومبوز ، آمبولی یاخونریزی (هموراژی) ایجاد می شود موجب ایسکمی مغز ودرنهایت ، اختلال در عملکرد مغز می شود. بروز سکته مغزی اغلب ناگهانی وپیش بینی نشده می باشد . همچنین آنوکسیای مغزی وآنوریسم هم می تواند باعث همی پلژیا شود.
اختلالات عروقی درمغز می تواند باعث سکته مغزی کامل یا موجب بروز حمله گذرای مغزی ( TIA ) دربیماران دارای آرترواسکروز شود .
3-2 : تاُثیرات سکته مغزی
تاُثیرات وصدمات ناشی ازسکته مغزی بستگی به آن دارد که کدام یک ازعروق مغز درگیر شده باشند .
1-3-2 :اختلالات حرکتی پس از CVA
پس از سکته مغزی ، اختلال نورون محرکه فوقانی  باعث درگیری عضلات تنه و اندام ها درسمت مقابل  می شود . عضلات صورت ودهان نیز ممکن است درگیر شود . فلج دراین بیماران معمولاً با افزایش تون که به آن هایپرتونوس یا اسپاستی سیتی می گویند ، همراه می باشد . البته در ابتدا هایپوتونوسیتی یا فلاسیدیتی در بیماران دیده می شود و سپس بیماران وارد مرحله افزایش تون می شوند . در بیمارانی که فلاسیدیتی ادامه پیدا می کند ،این پدیده معمولاًبه همراه آسیب حسی شدید می باشد که انجام حرکات اکتیو را غیر ممکن می سازد.
دربیماران سکته مغزی حرکات هماهنگ ، روان وریتمیک ازبین مــی رود . اسپاستی سیتی وافزایش تون درالگوهای فلکشن واکستنشن که به آنها سیــنرژی گفته می شود ، دیده می شود . سینرژی ها زمانی دیده می شوند که کنترل کورتیکال حرکات از بین بروند . همه عضلات دریک سینرژی (فلکسوری یا اکستنسوری ) بطور نوروفیزیولوژیک به هم مربوط هستند ، وزمانی که یک حرکت انجام می شود ، همه یا برخی از اجزای آن سینرژی هم بطورهمزمان فعال می شوند .
مکانیزم پوستچرال نرمال پس از سکته مغزی آسیب می بیند . واکنشهای راست گرا ، تعادلی وحفاظتی طبیعی درسمت مبتلا از بین می رود واین شرایط باعث می شود تا توانایی بیمار درتطابقات وضعیتی طبیعی وکسب مجدد تعادل که لازمه حرکات وفعالیت است از بین می رود . رفلکسهای اولیه ممکن است ظاهرشوند که این امر موجب می شود تغییرات سروبدن درفضا تاُثیرات غیرطبیعی روی تون عضلات بگذارد .
بوبت فقدان « تغییرات تطابقی تون عضلات را به منظور حفاظت از نیروی جاذبه » در ارتباط با توانایی کنترل آرام وبدون مقاومت حرکات درجهت جاذبه توضیح داد . برای مثال ، درپایین بردن دست عضلات ضد جاذبه منقبض می شوند درحالیکه عضلات آنتاگونیست آنها ریلکس می شود . فرد مبتلا به سکته مغزی فاقد این مکانیسم درسمت مبتلا می باشد وبرای جبران این نقیصه ،از واکنشهای اتوماتیک سمت سالم  استفاده می کند . بیماران حرکات را باسمت مبتلا آغاز نمی کنند ، وتحمل وزن روی اندام بالایی وپایینی مبتلا هم انجام نمی دهند .
به علت اسپاستی سیتی والگوهای حرکت سینرژیک ، فقدان حرکت انتخابی ومنفرد پس از سکته مغزی اتفاق می افتد. این امر اکثراً دراندام بالایی دیده می شود. حرکات انتخابی دراندام پایینی هم از بین می رود که موارد 1- عدم توانایی دورسی فلکشن مچ پا وانگشتان بدون درنظر گرفتن وضعیت زانو وران ، 2- عدم توانایی فلکشن زانو درحالی که ران دروضعیت اکستنشن می باشد ، نشان دهنده این مسئله است . در عمل این ناتوانی دراندام تحتانی ، روی الگوی راه رفتن تاُثیر می گذارد که موجب قرارگرفتن اندام دراکستنشن می شود .

 

دانلود فایل