مقاله آشنایی با نظریه های آلبرت بندورا | ویرایش نو baran

مقاله آشنایی با نظریه های آلبرت بندورا مقاله آشنایی با نظریه های آلبرت بندورا, نظریه های آلبرت بندورا,نگاهی کوتاه به زندگی آلبرت بندورا,, آلبرت بندورا ( ـ1925) ,آلبرت بندورا در كانادا متولد شد فهرست مطالب

عنوان صفحه
مقدمه 2
نگاهی کوتاه به زندگی آلبرت بندورا 2
نظریه بندورا 4
نظريه يادگيري اجتماعي بندورا 12
یادگیری مشاهده‌ای 18
منابع 19

مقدمه

روانشناسی یادگیری (Learning Psychology)
فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کرده‌اند، بطوری که می‌توان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه ‘يادگيري چيست ؟ چگونه رخ می‌دهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ ‘ بحث کرد.

نگاهی کوتاه به زندگی آلبرت بندورا
. آلبرت بندورا ( ـ1925)
آلبرت بندورا در كانادا متولد شد، در شهري آنقدر كوچك كه دبيرستانش تنها 20 دانش‌آموز و 2 معلم داشت. بعد از فارغ‌التحصيلي با كارگران ساختماني در ناحيه يوكون به پر كردن چاله‌چوله‌هاي بزرگراه آلاسكا پرداخت. بندورا مجذوب مردمي شد كه در اين منطقه شمالي با آنها روبه‌رو شده بود. «او خود را در ميان مجموعه‌اي جالب از آدم‌‌ها يافت كه اكثراً از دست طلبكار، نفقه بگير و مأموران ناظر بر آزادي مشروط فرار كرده بودند. ]بندورا[ به سرعت علاقه‌اي شديد به آسيب‌شناسي رواني زندگي روزمره پيدا كرد كه به نظر مي‌رسيد در اين وادي دشوار به شكوفايي رسيده است» (عالم برجسته، 1981، ص. 28).
بندورا مدرك دكتري خود را در 1952 از دانشگاه آيوا دريافت كرد و به عضويت هيأت علمي دانشگاه استانفورد درآمد. در اوايل دهه 1960 او گونه‌اي از رفتارگرايي را معرفي كرد كه ابتدا آن را رويكرد رفتارگرايي اجتماعي و بعداً نظريه شناختي اجتماعي ناميد (بندورا، 1986).
نظریه بندورا
آلبرت بندورا روان شناس و همکارانش نقش بسیار عمده ای در تثبیت مفهوم یادگیری مشاهده داشته‌اند. آنان در یک مجموعه از آزمایشهای

 

دانلود فایل