پاورپوینت نقد و تحلیل روان شناختانه ی راه کارهای امر به معروف و نهی از منکر در آثار سعدی | ویرایش نو baran

پاورپوینت نقد و تحلیل روان شناختانه ی راه کارهای امر به معروف و نهی از منکر در آثار سعدی پاورپوینت نقد و تحلیل روان شناختانه ی راه کارهای امر به معروف و نهی از منکر در آثار سعدی,پاورپوینت, نقد ,و ,تحلیل ,روان ,شناختانه ی, راه ,کارهای, امر, به, معروف, و, نهی, از, منکر, در ,آثار, سعدی, نوع فایل.ppt: (قابل ويرايش و آماده پرينت)
تعداد اسلاید : 23 اسلاید

قسمتی از متن.ppt:

نقد و تحلیل روان شناختانه ی راه کارهای امر به معروف و نهی از منکر در آثار سعدی

نه هرکس حق تواند گفت گستاخ
سخن ملکی ست سعدی را مسلم
(سعدی,فصاید,ص37)

ضرورت و اهمیت این تحقیق را می‌توان در چند نکته خلاصه کرد:
– تعمیق در باره‌ی راه‌کار « امر به معروف و نهی از منکر» در متون کلاسیک فارسی.
– آشنایی با شیوه ی ارشادی امر و نهی در اندیشه‌ی سعدی.
– ارائه‌ی الگویی درست و موثر از « امر به معروف و نهی از منکر» برای جامعه‌ی معاصر
« امر به معروف و نهی از منکر» که از بنیانی ترین راه کارهای اصولی ادیان است، طرحی وحیانی در جهت ایجاد جامعه‌ای سالم است.
جنبه‌ی فردی امر به معروف و نهی از منکر بدون ساختار و كاركرد
جنبه‌ی گروهي امر به معروف و نهی از منکر ساختارمند و داراي مكانيزم.

تعریف امر به معروف و نهی از منکر
تعریف لغوی
در لسان العرب آمده است:«والمعروف صذّ المنکر… ما یستحسن من الافعال». (ابن منظور,ج9, 1413) و« والمنکر … و هو ضد المعروف و کل ما قبحه الشرع و حرّمه و کرهه هو منکر…»
تعریف اصطلاحی
واژه‌ی«امر» در اصطلاح آن است که مهتری کهتری را گوید: افعل! و او مرید آن باشد که بکند.
در کتاب اصول الفقه «طلب با دو شرط دلالت بر وجوب می کند1- از شخص عالی صادر شده باشد.2- عاری باشد از قرینه ای که دلالت استحباب یا جواز کند» (ولایی,1387:65). معانی امر در قران و سنت بعث و تحریک(اقیمواالصلاه)،تهدید(اعملوماشئتم)، استحباب، اباحه، تعجیز و تسخیرو… آمده است (ولایی,ص6-66).

تعریف امر به معروف و نهی از منکر
امر بر دو قسم است: 1-مولوی2- ارشادی. در واقع، در هر واجبی دو امر وجود دارد: « یکی اولی و مولوی و حقیقی که بر آن ثواب و عقاب مترتب است مثل امر«صلّ»«صم». دیگری امری ثانوی که ارشاد به امر اولی است. پس مکلّف اگر نماز بخواند هر دو امر را فرمانبرداری کرده است»(همان,ص67).
واژه‌ی «نهی» در اصطلاح « هر کلامی را که دلالت بر درخواست ترک کند، اطلاق می شود». اقسام نواهی در قران بدین صورت است: « صیغه ی نهی(ولاتقربوا مال الیتیم)،امری که دلالت بر ترک کند(ذروا ظاهرالاثم و باطنه)، ماده‌ی نهی(ینهی عن الفحشا)، ماده ی تحریم(قل انماالفواحش)، نفی حلیت(لایحل لکم ان ترثوا النسا)، نفی فعل(فلاعدوان الا علی ا لظالمین)، مقارنه و وعید و…(همان,ص70-69)

 

دانلود فایل