کار تحقیقی آشنایی با اداره ثبت احوال کشور | ویرایش نو baran

کار تحقیقی آشنایی با اداره ثبت احوال کشور کار, تحقیقی, آشنایی, با, اداره, ثبت, احوال, کشور موضوع:

اداره ثبت احوال کشور
فهرست مطالب
آشنايي با سازمان ثبت احوال كشور 1
تاريخچه 1
آشنايي و تاريخچه ثبت احوال استان ارومیه 2
وظايف سازمان ثبت احوال کشور 3
فهرستوظايف ادارات كل ثبت احوال استانها 4
وظايف ثبت احوال شهرستانها 6
وظايف ادارات ثبت احوال بخشها 8
چگونگي تغيير نام خانوادگي 9
چگونگي ثبت ولادت خارج از كشور 17
تعاريف و مفاهيم 21
1 – ماده 32 قانون ثبت احوال 21
چگونگي ثبت مشخصات منسوبين در شناسنامه 23
چگونگي صدور شناسنامه ناشي از فقدان 27
چگونگي صدور گواهي تجرد 32
1- گواهي تجرد 32
2 – نحوه اخذ گواهي تجرد 32
چگونگي تعويض شناسنامه در قبال ارايه شناسنامه 33
چگونگي اصلاح تاريخ تولد 38
نمودار سازمان ثبت و احوال ارومیه 41

آشنايي با سازمان ثبت احوال كشور
سازمان ثبت احوال كشور در حال حاضر به صورت سازماني با شخصيت حقوقي مستقل مي باشد كه ازلحاظ اداري, مالي، اجرائي، وظايف و مسئوليتهايي كه به عهده دارد بر اين استقلال متكي است. سازمان مذكور تابع وزارت كشور است و يك سازمان متمركز محسوب مي شود. كليه ادارات ثبت احوال تابع اداره مركزي بوده و ملزم به رعايت و اعمال قوانين و آئين نامه هاي مصوب در سطح كل كشور مي‌باشند. بدليل حجم خدمات سجلي ارائه شده از سوي سازمان ثبت احوال كشور به آحاد مردم طبق آخرين بررسي ها اين سازمان در حال حاضر پر مراجعه ترين سازمان دولتي مي باشد.

تاريخچه
در سال 1304 بنا به تصويب هئيت دولت, اداره سجل احوال در وزارت كشور تاسيس شد و از آن تاريخ,اولين بار در شهر تهران مامورين شهرداري با تنظيم اسناد و توزيع شناسنامه بين مردم مبادرت به ثبتوقايع چهارگانه در دفاتر مربوط كردند. قانون مصوب 24 خرداد 1304 نيز مقرر نمود از تاريخ تاسيس اداره ثبت احوال در هر منطقه تمام اتباع ايران بايد شناسنامه بگيرند و بدنبال آن وزارت كشور اداراتي بنام اداره سجل احوال در شهرستانها داير و شروع به صدور شناسنامه و ثبت وقايع مزبور نمود براساس قانون مصوب 20 خرداد 1307 اداره كل آمار و ثبت احوال بنام اداره كل احصائيه و سجل احوال تابع وزارت كشور تاسيس و مستقلاً شروع بكار نمود بعد از آن نيز در تاريخ 1319 قانون و آئين نامه تهيه و تدوين و پس از سير مراحل قانوني به ثبت احوال ابلاغ و با عنوان اداره كل آمار و ثبت احوال تغيير نام يافت. درتير ماه سال 1355 قانون سازمان ثبت احوال كشور به تصويب رسيد و فعاليت ها و شرح وظايف اينسازمان در شكلي نوين آغاز و در سال 1363 توسط مجلس شوراي اسلامي اصلاحاتي در پاره اي ازموارد قانون مذكور به عمل آمد.

آشنايي و تاريخچه ثبت احوال استان ارومیه
اولين سند سجلي و شناسنامه رسمي در اين استان در تاريخ 09/07/1279 براي شخصي به نام عباس خان صدر رئيس بلديه شهر ارومیه(شهردار) صادر و تحويل گرديد و بدينوسيله فعاليت رسمي ثبت احوال استان ارومیه آغاز گرديد.
مرزهاي هويتي استان ارومیه از شمال به استان زنجان و قزوين از جنوب به استان لرستان و از شرق به استان مركزي و از مغرب به استانهاي كرمانشاه و كردستان محدود و در اين راستا 19512 كيلومتر
مربع را با جمعيتي در حدود 1810032 نفر پوشش مي‌دهد.
تشكيلات سازماني مصوب اداره كل ثبت احوال استان ارومیه بالغ بر 180 پست مصوب بوده كه با توجه به سياستهاي انقباضي دولت در سالهاي اخير با 47 پست بلاتصدي كه 27% كل پستهاي مصوب سازماني است به امر خدمات رساني به مردم استان اهتمام مي‌ورزد. در حال حاضر اداره كل ثبت احوال استان

 

دانلود فایل