کار تحقیقی مجازات های جایگزین حبس و تاثیر آن بر پیشگیری از تکرار جرم | ویرایش نو baran

کار تحقیقی مجازات های جایگزین حبس و تاثیر آن بر پیشگیری از تکرار جرم کار تحقیقی مجازات های جایگزین حبس و تاثیر آن بر پیشگیری از تکرار جرم,دانلود مقاله مجازات های جایگزین حبس و تاثیر آن بر پیشگیری از تکرار جرم,راههاي جايگزين مجازات زندان,جایگزین های نسبی مجازات سالب آزادی,بررسی مجازات های جایگزین حبس,کار عام المن کار تحقیقی مجازات های جایگزین حبس و تاثیر آن بر پیشگیری از تکرار جرم
چکیده:

یکی از مهمترین راههای محدود کردن مجازات زندان ،مجازات جایگزین می باشد که ضمن برآورده کردن هدفهای عدالت کیفری هزینه های مادی و معنوی اجرای مجازات زندان را کاهش دهد.
با توجه به اینکه کیفر سالب آزادی از جمله رایجترین کیفرها محسوب می شود مساله این است که آیا این کیفر همچنان بهترین وسیله برای دفاع اجتماع در مقابل بزهکاران است؟ و در غیر این صورت چه اقدام هاو تدابیر دیگری می توان به جای آن پیش بینی نمود که فاقد معایب آن بوده و از طریق آنها ضمن تآمین حقوق جامعه به اهداف اصلاح و پیشگیری از تکرار جرم نیز دست یافت.
واژگان کلیدی : مجازات + جایگزین + حبس + حقوق

مقدمه:
با توجه به نقشی که آزادی در زندگی افراد ایجاد می کند٬ایجاد محدودیت یا سلب آن به عنوان ضمانت اجرای هنجارها و ارزشهای مورد احترام جوامع از دیر باز بعنوان رایج ترین ابزار مقابله با بزهکاران مورد توجه بوده است.
زیرا سر افکندگی و رنج حاصل از آن می توند موجب ارعاب و بازدارندگی و جبران خطای ارتکابی را فراهم نماید.روش ها و کیفیت اجرای این ضمانت اجرا به تدریج در ادوار مختلف تحول یافته و از حالت تنبیهی صرف به جنبه اصلاحی و در نهایت به عنوان وسیله بازپروری اجتماعی بکار گرفته شد.
هر چند زندان مجازاتی معمول است و بشکلی می تواند موجبان تنبیه و اصلاح بزهکار را فراهم آورد،اما با توجه به افزایش جمعیت زندانیان و تکرار کنندگان جرم تردیدهای فزاینده ای نسبت به نقش کیفر سالب آزادی ایجاد شده است.
اندیشندان متون کیفری اکنون برای گریز از مشکلات زندان ها ضمن تجدید قلمرو این مجازات راه حل هایی را ارئه می کنند که فاقد معایب مجازات سالب آزادی بوده ودر بردارنده کنترل،اصلاح و پیشگیری از تکرار جرم باشد .

الف- بیان موضوع تحقیق:
موضوع تحقیق من برای کار تحقیقی این عنوان می باشد:
بررسی مجازات های جایگزین حبس

ب- اهداف و ضرورت اهمیت تحقیق
مجازات زندان، به عنوان يكي از مهمترين مجازاتهاي كيفري، امروزه پيش از پيش مورد بحث و مناقشه قرار مي‌گيرد. امروزه اين امر مسلم شده است كه مجازات زندان، ناقض حقوق بشر است. چرا كه آثار و پيامدهايي دارد كه با هدف و غرض اصلي از اعمال مجازات زندان كاملاً متفاوت است. توضيح بيشتر اينكه مجموعة فضا و شرايط زندان نه فقط كمكي به بازپروري شخصيت محكوم و بازگرداندن او به اجتماع نمي‌كند؛ بلكه سبب هتك حرمت شديد و طبعاً آسيبهاي روحي و رواني مي‌گردد. عواملي از قبيل « سوء رفتار زندانبانان با زندانيان، نحوة نگهداري زندانيان، فساد در زندان، عدم رعايت بهداشت در زندان و شرايط اسفبار ساختمان زندانها و اشباع زندانها» عواملي است كه باعث شده مجازات زندان تاثيري بر اصلاح مجرم و جرم زدائي نداشته باشد. حتي اسباب جزم زائي و مجرم پروري را نيز فراهم آورد.
از طرف ديگر افزايش آمار زندانيان و مخارج سنگيني كه به اين دليل بر دوش دولت گذارده مي‌شود. و نيز افزايش جرائم و مفاسد درون زندانها، چندي است كه توجه مسئولان و برنامه ريزان و محققان را به خود جلب كرده است. و باعث شده است؛ كه يكي از مباحث مطرح شده امروزي، بحث ضرورت زنداني نشدن مجرمان يا به اصطلاح زندان زدائي از جرائم و مجازاتها باشد. كارگزاران قضا به اين نتيجه رسيده‌اند؛ كه نبايد در هر چيزي مجرم را به حبس و زندان محكوم كرد. چرا كه اين امر نه تنها، نتيجة مطلوب كه همان ممانعت از ارتكاب جرم است؛ را نداده بلكه مضرات فراواني هم داشته است. و اين باعث شده كه به شيوه‌هاي غير از زندان به عنوان جانشين زندان متوسط شويم كه مفصلاً در اين باره بحث خواهيم كرد.

ج – سوالات تحقیق
چه تدابیری می توان بعنوان جایگزین های مجازات حبس پیش بینی نمود؟
سازوکارهای اجرای آنها کدامند؟
چه میزان از این تدابیر در کشور ما قابل اجرا می باشد؟

د- فرضیات تحقیق
تدابیری می توان بعنوان جایگزین های مجازات حبس پیش بینی نمود.
سازوکارهای اجرای آنها مشخص است
مقداری  از این تدابیر در کشور ما هم قابل اجرا می باشد.

فهرست مطالب:
چکیده: 1
مقدمه: 2
الف- بیان موضوع تحقیق: 3
ب- اهداف و ضرورت اهمیت تحقیق 3
ج – سوالات تحقیق 4
د- فرضیات تحقیق 5
و- روش تحقیق 5
قسمت اول:زندان و ضرورت اعمال تدابیر جایگزین 5
بخش اول: تاریخچه زندان 5
بخش دوم: نظریه موافقان و مخالفان مجازات سالب آزادی 6
فصل اول : نظریه موافقان 7
فصل دوم: نظریه مخالفان 8
قسمت دوم: جایگزین های نسبی مجازات سالب آزادی 9
بخش اول : نظام نیمه آزادی 9
بخش دوم : مرخصی از زندان برای کار کردن خارج از محیط زندان 9
بخش سوم : کیفر های پایان هفته 10
بخش چهارم : حبس در منزل 11
بخش پنجم : تعلیق 11
بخش ششم : آزادی مشروط 12
قسمت سوم :جایگزین های مطلق مجازاتهای سالب آزادی 13
بخش اول : جزای نقدی 13
فصل اول : مفهوم جزای نقدی 13
فصل دوم : محاسن و معایب جزای نقدی 14
گفتار اول : محاسن جزای نقدی 14
گفتار دوم : معایب جزای نقدی 15
فصل اول : کار عام المنفعه به عنوان جایگزین حبس 16
فصل دوم : کار عام المنفعه بعنوان یک کیفر اصلی 16
فصل سوم : کار عام المنفعه در ایران 17
عوامل زيادي هستند که مؤثربودن مجازات حبس را با ترديد روبرو مي‌کنند : 18
راههاي جايگزين مجازات زندان : 20
در قوانين ايران مواردي که به جايگزيني مجازات حبس منجر مي‌شود وجود دارد که عبارتند از : 22
چه کساني مستحق زندان هستند ؟ 25
مجازات هاي جايگزين، براي جامعه سودمند است 28
حبس زدايي ضروري است 30
حبس‌زدايي، مطابق موازين شرعي کشور 31
اعمال مجازات‌های جایگزین بازدارندگی لازم را خواهد داشت 35
مجازات باید به گونه‌ای باشد که فرد متخلف بتواند به جامعه برگردد 38
کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست 40
نتیجه 42
پیشنهاد ها : 44
منابع 46

 

دانلود فایل